[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 46-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش تعامل والد-کودک و آموزش فرزندپروری به شیوه آدلر- درایکورس بر بهبود کیفیت رابطه والد-کودک درکودکان طلاق
صفدر رستمی ، حسن توزنده جانی ، حمید نجات
چکيده:   (492 مشاهده)
مقدمه: کودکان طلاق در طول زندگی با آسیبهای روانی و اجتماعی فراوانی مواجه میشوند و نیاز به آموزش و حمایت دارند. پژوهش
حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تعامل والد- کودک و آموزش فرزندپروری به شیوه آدلر- درایکورس بر کیفیت رابطه والد-
کودک، درکودکان طلاق انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران مطلقه مراجعه
کننده به مراکز مشاوره و روان درمانی شهر مشهد در نیمه دوم سال 1396 میشد. از این میان 60 نفر همراه فرزندشان به صورت
نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه تعامل والد- کودک ) 15
جلسه( و گروه آدلر- درایکورس ) 10 جلسه( دریافت کردند، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جمع آوری دادهها با استفاده از
پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-کودک ) PCRS ( در سه مرحله پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها
ازتحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با بکارگیری نرم افزار SPSS-21 استفاده شد.
یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه گیر مکرر نشان داد، آموزش به مادران در دو رویکرد تعامل والد- کودک و آدلر-
درایکورس باعث بهبود کیفیت رابطه والد- کودک میگردد. همچنین اثربخشی آموزش رویکرد آدلر – درایکورس، باعث کاهش بیشتر
آزردگی در رابطه والد- کودک میگردد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با به کار گیری آموزش تعامل والد- کودک و آدلر- درایکورس میتوان رابطه والد- کودک را بهبود
بخشید و در این میان شیوه آدلر- درایکورس اثر بخشی بیشتری دارد.
واژه‌های کلیدی: تعامل والد-کودک آموزش والدین رویکرد آدلر-درایکورس تک والد
متن کامل [PDF 1584 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.NEYSHABUR.REC.1397.004



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami S, Toozandehjani H, Nejat H. The Comparison of the Effectiveness of Parent-Child Interaction Training and Adler-Dreikurs Parenting Training on Improving the Quality of the Parent-Child Relationship in divorced Mother’s Children. JNKUMS. 2019; 11 (3) :46-55
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1896-fa.html

رستمی صفدر، توزنده جانی حسن، نجات حمید. مقایسه اثربخشی آموزش تعامل والد-کودک و آموزش فرزندپروری به شیوه آدلر- درایکورس بر بهبود کیفیت رابطه والد-کودک درکودکان طلاق. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (3) :46-55

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1896-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4080