دوره 10، شماره 3 - ( 9-1397 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 59-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadyan M, Al-e-sheikh S, Yazdani Charati J, Yoosefinejad R. Study of Taxi Dirver s Exposure to Respirable Particles (PM 2.5) in Bojnord City. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 10 (3) :52-59
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1591-fa.html
محمدیان محمود، آل شیخ شهاب، یزدانی چراتی جمشید، یوسفی نژاد راضیه. بررسی مواجهه رانندگان تاکسی با ذرات گرد و غبار قابل استنشاق 2.5 PM در شهر بجنورد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (3) :52-59

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1591-fa.html


1- استاد، دکتری تخصصی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
2- کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، Shahab_a499@yahoo.com
3- دکتری تخصصی آمار زیستی، گروه آمار اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
4- کارشناس بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکيده:   (3571 مشاهده)
مقدمه: ذرات منتشر شده ناشی از ترافیک زمینه را برای افزایش مرگ ومیر و بستری شدن افراد در نتیجه بیماریهای قلبی عروقی ایجاد می‌کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان مواجهه راننـدگان تاکسی با ذرات PM2.5 در خیابان‌ها و مسیرهای مختلف شهر بجنورد و عوامل مؤثر بر آن بوده است.
روش کار: در این مطالعه 677 تاکسی غلظت ذرات PM2.5 در هوای منطقه تنفسی رانندگان با استفاده از یک دستگاه نمونه برداری و تجزیه مستقیم ذرات قابل استنشاق (Micro Dust Pro) همراه با یک پمپ نمونه بردار فردی کالیبره شده با دبی 5/3 لیتر بر دقیقه، اندازه گیری شد. غلظت ذرات در هوای منطقه تنفسی رانندگان در 12 مسیر اصلی شهر بجنورد در مدت 10 ماه اندازه گیری گردید و عوامل احتمالی مؤثر بر آن بررسی گردید.
یافته ها: نتایج حاصل از اندازه گیری نشان داد که میانگین مواجهه رانندگان تاکسی با ذرات گردوغبار قابل استنشاق PM 2.5 معادلµg/m3 64/229 ± 08/108 معادل می‌باشد. کمترین میزان مواجهه برای کل رانندگان µg/m395/79 ± 37/62 و بیشترین میزان تماسµg/m3 396/96 ± 06/151 است. عوامل محیطی بر میزان مواجهه رانندگان تأثیر داشت بنحوی که بیشترین میزان مواجهه در سرعت باد m/s1 12 (µg/m39/311 ± 134)، در جهت باد 180-90 درجه (µg/m3 205 ± 8/144)، در رطوبت نسبی 100-81 درصد (µg/m39/250 ± 119)، در هوای ابری (µg/m31/297 ± 7/151) و در مسیر میدان شهید به فرودگاه (µg/m3370 ± 151) می‌باشد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از اندازه گیری نشان داد که میانگین مواجهه رانندگان تاکسی با ذرات گردوغبار قابل استنشاق PM 2.5 معادلµg/m3 64/229 ± 08/108 معادل می‌باشد. کمترین میزان مواجهه برای کل رانندگان µg/m395/79 ± 37/62 و بیشترین میزان تماسµg/m3 396/96 ± 06/151 است. عوامل محیطی بر میزان مواجهه رانندگان تأثیر داشت بنحوی که بیشترین میزان مواجهه در سرعت باد m/s1 12 (µg/m39/311 ± 134)، در جهت باد 180-90 درجه (µg/m3 205 ± 8/144)، در رطوبت نسبی 100-81 درصد (µg/m39/250 ± 119)، در هوای ابری (µg/m31/297 ± 7/151) و در مسیر میدان شهید به فرودگاه (µg/m3370 ± 151) می‌باشد.

 
متن کامل [PDF 1285 kb]   (1245 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1395/7/28 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1397/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb