Ethics code: IR.NKUMS.REC.1400.201
Alizadeh S, Niazi M, Gerivani Z, Eshaghigorji F, Sharifian E, Abbaspour H. Examination of the Students' Viewpoints on the Educational Environment Based on the DREEM Model: Dental Students in North Khorasan Province, Iran. North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 16 (4) :62-68
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3114-fa.html
علیزاده سمیه، نیازی مرضیه، گریوانی زهره، اسحاقی گرجی فاطمه، شریفیان الهام، عباسپور هادی. بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی خراسان شمالی نسبت به محیط آموزشی براساس الگوی DREEM. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1403; 16 (4) :62-68
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3114-fa.html
1- دکترای تخصصی آموزش پزشکی، استادیار دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران ، alizadehs2014@gmail.com
2- دانشجوی دکترای عمومی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- مربی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- استادیار، دکترای تخصصی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی. مربی بیماری های واگیر و غیرواگیر مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی برنامه های سلامت، کارشناس تحقیقات خدمات سلامت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین، خراسان شمالی- ایران
6- استادیار، دکترای تخصصی آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده: (466 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزشی از مهمترین عوامل تعیینکننده رفتار در دانشگاههای علوم پزشکی است. هدف این مطالعه بررسی محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی خراسان شمالی از دیدگاه دانشجویان بوده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی از نوع تحلیلی با روش سرشماری، همه دانشجویان دندانپزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شرکت کردهاند. ابزار انجام پژوهش پرسشنامه استاندارد اندازهگیری محیط آموزشی DREEM بود. این پرسشنامه دارای 5 حیطه با حداکثر نمره کلی 200 بوده که نمره بالاتر نشاندهنده ارزیابی مطلوبتر است. پس از تکمیل پرسشنامهها، مقایسه دادهها از طریق آزمونهای آماری من ویتنی–یو، ویلکاکسون، آماره آزمون z در نرمافزار SPSS 26 انجام شد.
یافتهها: از 191 دانشجوی دندانپزشکی شرکتکننده در پژوهش، ۳۰/۵۱ درصد دختر (98 نفر) و ۶۹/۴۸ درصد پسر (93 نفر) بودهاند. نمره کلی دیدگاه دانشجویان پایه و بالین نسبت به محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی 40/102 از 200 بوده است. بر اساس نتایج بررسی دیدگاه دانشجویان در 5 حیطه الگوی DREEM، میانگین بهدستآمده در حیطه جو آموزشی: 13/25 از 48، حیطه شیوه آموزش: 46/24 از 48، حیطه عملکرد مدرسان: 04/22 از 44، حیطه عملکرد تحصیلی خود: 04/17 از 32 و وضعیت اجتماعی خود: 72/13 از28 بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داده است که وضعیت محیط آموزشی دانشکده دندانپزشکی خراسان شمالی بر اساس دیدگاه دانشجویان مطلوب بوده است. از آنجا که، به پایش مستمر محیط آموزشی در تمام دانشگاههای جهان تاکید میشود، جهت بهتر شدن وضعیت آموزشی باید به تمام ابعاد محیط آموزشی توجه شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1403/4/24 | انتشار: 1403/10/12