[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 2 و 3 - ( زمستان 87 و بهار 88 1387 ) ::
جلد 1 شماره 2 و 3 صفحات 57-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کیفی تجارب دانشجویان پرستاری در زمینه آموزش بالینی
مریم صالحیان 1، محمدرضا آرمات1
1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکيده:   (914 مشاهده)

خلاصه مقدمه و هدف: کارآموزی های بالینی بخشی اساسی از آموزش دانشجویان پرستاران است و شناخت تجربیات واقعی آنان در این عرصه و آگاهی از مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه آنان ، امکان توسعه استراتژی آموزش بالینی و ارتقاء کیفیت آموزش را فراهم م ینماید . هدف این مطالعه درک عمیق تر تجربیات دانشجویان پرستاری در این زمینه است . روش ها: به منظور دستیابی به نظرات دانشجویان پرستاری در زمینه تجربیات بالینی ، از گروه متمرکز 2 استفاده شد 30 نفر از 120 نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد بطور تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه ده نفره قرار گرفتند. هر گروه بطور جداگانه به روش گروه متمرکز مورد مصاحبه قرار گرفت . به طوری که ابتدا مفاهیم ، از تجربه و تحلیل محتوی 3 استفاده شده و کد گذاری 4 داده ها در سه سطح صورت گرفت. به طوری که ابتدا واحدهای معنایی 5 تشخیص و کدگذاری گردید. سپس واحدها در سطح دوم طبقه بندی 6 شده و در نهایت تم ها 7 به عنوان سطح سوم کدگذاری از میان طبقات استخراج گردیدند . از جمله عوامل « شکاف بین تئوری و عمل » و « بی انگیزگی » ، « اضطراب » . یافته ها : سه تم اصلی از درون داده استخراج گردید مؤثر در تجربیات بالینی در نظر گرفته شد . بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه احساس ناامیدی و بی انگیزگی را در بین دانشجویان پرستاری نشان می دهد. همچنین اضطراب و ترس به عنوان نتیجه ای از دانش ناکافی، واکنش نامناسب مربیان در برابر خطای دانشجویان و ارزشیابی ناعادلانه از جمله تجربیات بیان شده از سوی آنان است. با توجه به نقش غیر قابل انکار ابعاد روحی- روانی و انگیزه های درونی و بیرونی فراگیران در کسب مهارتهای بالینی، نتایج این مطالعه می تواند در طرح ریزی برنامه های درسی و دوره های آموزش بالینی پرستاری و ارتقاء کیفی آن، مورد توجه مدیران آموزشی و مربیان بالینی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی : دانشجویان پرستاری، تجارب بالینی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 257 kb]   (678 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehiyan M, Armat M. Clinical experiences of nursing students, a qualitative study. JNKUMS. 2009; 1 (2 and 3) :57-63
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-438-fa.html

صالحیان مریم، آرمات محمدرضا. مطالعه کیفی تجارب دانشجویان پرستاری در زمینه آموزش بالینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1387; 1 (2 و 3) :57-63

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-438-fa.html



دوره 1، شماره 2 و 3 - ( زمستان 87 و بهار 88 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3749