دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 165-157 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghavam A, Shahabizadeh F, Miri M. The effectiveness of the new components of emotional intelligence training on mental well-being of students of Birjand Shahed schools. North Khorasan University of Medical Sciences 2015; 7 (1) :157-165
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-496-fa.html
قوام علی، شهابی زاده فاطمه، میری محمدرضا. اثر بخشی آموزش مؤلفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (1) :157-165

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-496-fa.html


1- دانشگاه آزاد بیرجند
2- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکيده:   (5048 مشاهده)

زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از مفاهیم اصلی روان شناسی مثبت گراست. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان مدارس راهنمایی شاهد شهر بیرجند در سال 1391 بود. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و دارای گروه آزمایش و گروه کنترل است. برای این منظور کلیه ی دانش آموزان شاهد پسر شهر بیرجند پرسشنامه ی بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند، سپس(30) ، نفر از دانش آموزان در دو گروه (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش(، که نمره ی بهزیستی ذهنی آنها پایین تر از بقیه بود، انتخاب شدند. دانش آموزان گروه آزمایش، طی 8 جلسه ی، 90 دقیقه ای، تحت آموزش پروتکل هوش هیجانی بر گرفته از براد بری و گریوز (Bradberry. T- Greaves J.2005)، قرار گرفتند، اما گروه کنترل، آموزشی در این رابطه دریافت ننمودند. پس از آن هر دو گروه دوباره به آزمون بهزیستی ذهنی پاسخ گفتند. در پایان نیز برای توصیف و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کالموگروف- اسمیرنف، لوین، میانگین، انحراف استاندارد، tمستقل، و آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که پروتکل مؤلفه های نوین هوش هیجانی بر میزان مؤلفه های بهزیستی ذهنی در پس‌آزمون گروه مداخله تأثیر معناداری داشته است (01/0> p). میزان این تأثیر در مولفه های نوروز، استرس و افسردگی، سرزندگی و اراده، به ترتیب (455/0، 441 /0، 676/0، 638/0 )، بوده است. نتیجه گیری: از آنجایی که آموزش هوش هیجانی در بهبود بهزیستی ذهنی سهم معنا داری داشت، می توان از آن جهت ارتقاء و بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان استفاده نمود.

متن کامل [PDF 247 kb]   (2665 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/3/25 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb