دوره 7، شماره 4 - ( 12-1394 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 927-917 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabavi S, Mohammadi S, Ghorbani S, Lashkardoost H. Association between computer games and emotional intelligence in students. North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 7 (4) :917-927
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-721-fa.html
نبوی سید حمید، محمدی سونا، قربانی سارا، لشکردوست حسین. ارتباط بازیهای رایانه ای با هوش هیجانی در دانش آموزان . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (4) :917-927

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-721-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، sonamohammadi@ymail.com
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
4- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی
چکيده:   (6775 مشاهده)

زمینه و هدف: هوش هیجانی مفهومی براساس هیجانها و هوش اجتماعی است که در روابط میان فردی در محیط تحصیل، کار و خانواده نمود روز به روز بیشتری یافته است. این مطالعه با هدف سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و بازی های رایانه ای در دانش آموزان انجام شد.

مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوره اول دبیرستان شهر بجنورد بودند که از بین آنها 205 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای وارد مطالعه شدند ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه هوش هیجانی شوت و پرسشنامه مشتمل بر متغیرهای مربوط به باز های رایانه ای و دموگرافیک بود جهت تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS20 استفاده شد.

یافته ها: میانگین سن دانش آموزان 62/0+_ 05/13 سال و 2/51 % پسر و 8/48 % دختر بودند نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانش آموزان با نوع بازی که بیشتر دوست داشتند انجام دهند و نوع بازی که بیشتر انجام می دادند ارتباط معنادار آماری وجود دارد و با سایر متغیرهای چک لیست ارتباط معنادار آماری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: با توجه به این که هوش هیجانی دانش آموزان با نوع بازی های رایانه ای که انجام می دهند در ارتباط است تاثیر گذاری دوسویه این ارتباط باید مورد توجه قرار گیرد.

واژه های کلیدی: هوش هیجانی، بازیهای رایانه ای، نوجوانان

متن کامل [PDF 222 kb]   (3732 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/12/17 | پذیرش: 1394/12/17 | انتشار: 1394/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb