زمینه و هدف: تب مالت در اغلب نقاط دنیا به خصوص در کشورهای در حال توسعه از لحاظ بهداشت عمومی و تأثیر آن در وضعیت اقتصادی، اجتماعی جامعه دارای اهمیت می باشد. آموزش به جامعه به عنوان یکی از راهکاری اساسی در کنترل و پیشگیری از این بیماری به شمار میرود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری تب مالت در شهرستانهای قاینات و زیرکوه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 196 نفر از ساکنین شهرستانهای قاینات و زیرکوه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شد، سپس مداخله آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر متغیرهای دموگرافیک و سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی استفاده شد دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و آزمونهای آماری تی مستقل، کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی افراد شرکتکننده در گروه مداخله 8/8±2/33 و کنترل 4/9±5/34 سال بود. دو گروه قبل از مداخله از نظر آگاهی، شدت، منافع، موانع و خود کارآمدی درک شده با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشتند در حالی که بعد از مداخله میانگین نمره در تمام سازههای مورد بررسی در گروه مداخله بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0P<) دو گروه مطالعه ازنظر جنس، تحصیلات، محل سکونت، شهرستان محل سکونت، وضعیت تأهل، وجود دام در منزل و سابقه تماس با دام باهم همسان بوده و اختلاف معنیداری مشاهده نگردید. (05/0P>)
نتیجهگیری: این مطالعه اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری تب مالت را تایید میکند. با توجه به نتایج این مطالعه از الگوی اعتقاد بهداشتی میتوان به عنوان چارچوبی جهت طراحی مداخلات آموزشی به منظور پیشگیری و کنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان خصوصاً تب مالت استفاده کرد.
واژههای کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، تب مالت، مداخله آموزشی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |