Khodaparast M, Rahani T, Sadeghi T, Boskabadi H, Yavari M. The Effect of Training Through Telenursing and Multimedia on the Success of Lactation in Preterm Infants After Discharge. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 10 (2) :13-20
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1514-fa.html
خداپرست مهوان، ریحانی طیبه، صادقی طاهره، بسکابادی حسن، یاوری مهری. تاثیر آموزش از طریق تله نرسینگ و مولتی مدیا بر موفقیت شیردهی نوزادان نارس بعد از ترخیص. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (2) :13-20
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1514-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، khodaparastm931@mums.ac.ir
2- مربی گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- استادیار آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشیارگروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
5- مربی آموزش بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکيده: (4931 مشاهده)
مقدمه: از روش آموزشی مادران و درگیر کردن آنها در فرآیند مراقبت از نوزاد نارس تلهنرسینگ و مولتی مدیا میباشد. موفقیت شیردهی توانایی مادر در انجام شیردهی نوزاد را نشان میدهد. هدف از انجام این پژوهش تاثیر آموزش بعد از ترخیص از طریق تلهنرسینگ و مولتیمدیا بر موفقیت شیردهی نوزادان 35-37 هفته بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی بر روی مادران و نوزادان35-37 هفته بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان و زنان مامایی بیمارستان امام رضا، قائم و ام البنین مشهد که تغذیه غالب آنها شیر مادر بود به مدت 6 ماه انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله(هر گروه30 نوزاد) قرار گرفتند و آموزش به دو روش تلهنرسینگ و مولتی مدیا بر موفقیت شیردهی در هر دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت و از ابزارIBFAT وBEET استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS- 19 و روش آمار توصیفی و استنباطی(کای اسکوئر و تی مستقل) انجام شد.
یافتهها: بین دو گروه آموزش، میانگین تغذیه با شیر مادر نوزاد در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p). وضعیت مکیدن نوزاد در دو گروه آموزشی با هم تفاوت معنیداری نداشتند(05/0<P). وضعیت جریان شیر مادر در دو گروه آموزشی با هم تفاوت معنیداری داشتند(05/0>P). میانگین وزن قبل و بعد از مداخله در دو گروه آموزش تفاوت معنیداری نداشت(05/0<P). اما در دو گروه آموزش تله نرسینگ و مولتی مدیا قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند(05/0>P).
نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که آموزش به هر دو روش بر رفتار مادر و نوزاد در شیردهی(بر اساس ابزارBEET)، تغذیه موثر نوزاد، تعداد دفعات و مدت زمان شیردهی تاثیر یکسان داشته است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1396/8/3 | پذیرش: 1396/12/20 | انتشار: 1397/7/4