[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 2 - ( 7-1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 219-230 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی و پایایی پرسشنامه مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی در زمینه رفتار فعالیت بدنی دانش‌آموزان دختر نوجوان تهرانی
منا سادات اردستانی1، شمس الدین نیکنامی *2، علیرضا حیدرنیا1، ابراهیم حاجی زاده1
1- دانشکده علوم پزشکی
2- دانشکده علوم پزشکی ، niknamis@modares.ac.ir
چکيده:   (134 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت ‌بدنی منظم به عنوان یکی از اجزای اصلی شیوه زندگی سالم، در نوجوانان دختر پایین است. نظریه شناختی اجتماعی (Social Cognitive Theory) یکی از موثرترین چارچوبهای ادراکی در بررسی فعالیت بدنی است. هدف این مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه SCT محور در زمینه رفتار فعالیت بدنی دانشآموزان دختر نوجوان تهرانی بود.
مواد و روش کار: یک مطالعه مقطعی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بر روی 400 دانش‌آموز دختر نوجوان در یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران (1393) انجام گرفت که از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاس SCT از لحاظ روایی (محتوا، صوری و سازه) و پایایی (انسجام درونی و ثبات) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه، تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از SPSS16 و LISREL8.8 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج شاخص روایی محتوا (1-94/0)، نسبت روایی محتوا (1-97/0) و امتیاز تاثیر (9/4-6/4) برای کل مقیاس قابل قبول بودند. نتایج رویکرد تاییدی، از ساختار 6 عاملی SCT (خودکارآمدی، خودکارآمدی در غلبه بر موانع، حمایت دوستان، حمایت خانواده، خودتنظیمی و انتظار پیامد) حمایت کرد. شاخصهای برازش نشان دادند که الگوی اندازهگیری SCT برازش مناسبی با دادهها دارد. پایایی سازههای مقیاس طبق نتایج ضرایب آلفای کرونباخ (85/0-78/0) و همبستگی درون ردهای (9/0-73/0) قابل پذیرش بود. (04/0 RMSEA=، 02/0=RMR، 84/0=GFI، 22/2=X2/df، 930=df، 96/2065=x2)
نتیجه‌گیری: پرسشنامه SCT برای بررسی فعالیت بدنی در دانشآموزان دختر نوجوان تهرانی از روایی و پایایی برخوردار بود. این مقیاس میتواند در مطالعه رفتار فعالیت بدنی و طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف به‌ کار رود.
واژه‌های کلیدی: فعالیت بدنی، دانش‌آموزان، روایی و پایایی
متن کامل [PDF 273 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.jnkums.9.2.219


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ardestani M, Niknami S, Hidarnia A, Hajizadeh E. Validity and reliability of the Social Cognitive Theory Questionnaire in Tehranian Adolescent Girl student’s Physical Activity behavior . JNKUMS. 2017; 9 (2) :219-230
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1201-fa.html
اردستانی منا سادات، نیکنامی شمس الدین، حیدرنیا علیرضا، حاجی زاده ابراهیم. روایی و پایایی پرسشنامه مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی در زمینه رفتار فعالیت بدنی دانش‌آموزان دختر نوجوان تهرانی . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1396; 9 (2) :219-230

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1201-fa.html

دوره 9، شماره 2 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.248 seconds with 791 queries by yektaweb 3525