دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 96 1396 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 82-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati V, Alipour F, Pour Shariar H. Paced Auditory Serial Addition Task as a Measure of Working Memory: Designing the Persian Version and Evaluating the Psychometric Properties in Iranian Children. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 9 (4) :75-82
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1316-fa.html
نجاتی وحید، علی پور فرشید، پورشهریار حسین. آزمون حافظه کاری جمع اعداد دیداری متوالی: طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگی های روان سنجی آن در نمونه ای از کودکان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1396; 9 (4) :75-82

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1316-fa.html


1- دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی به کار بسته، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکيده:   (5403 مشاهده)
مقدمه: حافظه کاری نقشی مهمی در تواناییهای مختلف شناختی و اختلالهای روانپزشکی کودکان ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر، طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون جمع اعداد متوالی برای سنجش حافظه کاری در کودکان بود.
روش کار: مطالعه مقطعی حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده و بر 27۰ نفر از کودکان بهنجار ۹ تا 12 ساله از هر دو جنس دختر و پسر مدارس منطقه یک تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. نسخه دیداری آزمون کامپیوتری جمع اعداد متوالی برای سنجش حافظه کاری در کودکان در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. در بررسی خصوصیات روان سنجی، از تحلیل عامل اکتشافی، آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی همزمان از آزمون فراخنای ارقام با استفاده از نرم افزار SPSS-22 مورداستفاده قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که ۵ مرحله آزمون جمع اعداد متوالی برای سنجش حافظه کاری در کودکان از خصوصیات روانسنجی مناسبی برخوردارند. آلفای کرونباخ این آزمون در این پژوهش ۹۵ / ۰ به دست آمد. درنهایت، وجود الگوهای خاص ضرایب همبستگی بین پنج مرحله نسخه فارسی ابزار دیداری جمع اعداد متوالی با فراخنای ارقام حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود.
نتیجه گیری: آزمون جمع اعداد متوالی برای سنجش حافظه کاری در کودکان خصوصیات روانسنجی رضایت بخشی در جامعه کودکان ایرانی دارد که میتواند مورداستفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 645 kb]   (4944 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/12/27 | پذیرش: 1396/12/27 | انتشار: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb