دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 96 1396 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 90-83 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani E, Soleimanpouromran M. The Relationship between Communication Skills and Quality of Teaching in University Lecturers from the Viewpoint of Medical Students. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 9 (4) :83-90
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1317-fa.html
یزدانی عفت، سلیمان پور عمران محبوبه. رابطه بین مهارت های ارتباطی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1396; 9 (4) :83-90

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1317-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، m.pouromran@gmail.com
چکيده:   (5434 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت برقراری ارتباط در مدیریت اثربخش کلاس درس،  پژوهش  حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی اساتید دانشگاه با کیفیت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اجرا گردید.
 روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد که با ابزار پرسشنامه و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال  تحصیلی 94- 1395   به تعداد 1280 بودند که مطابق  کوکران 370 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند.  ابزار پژوهش پرسشنامه ی مهارتهای ارتباطی بارتون  جی. ای (1990) و کیفیت تدریس سراج (2003)  بود  که روایی محتوایی آن  تائید  و پایایی آنها با  ضریب آلفای کرونباخ 859/0 و 912/0 محاسبه گردید. داده های تحقیق با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار 20 spss تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند که رگرسیون پیش بینی کیفیت تدریس با توجه به مولفه های مهارتهای ارتباطی معنی دار است(0.000p< و 16.321F=). متغیر مهارتهای ارتباطی در زمینه مولفه  بازخورد  با ضریب بتای استاندارد 309/0 می تواند به طور مثبت و معنی داری  کیفیت تدریس را پیش بینی کند. مقدار R2  نشان می دهد 152/0 از واریانس کیفیت تدریس قابل تبیین است. مهارت کلامی و مهارت بازخورد با مقادیر همبستگی به ترتیب 451/0 ، 312/0بازخورد بیشترین تاثیر را بر کیفیت تدریس و خودافشایی با 177/0 رابطه معکوس دارد.
نتیجه گیری: اساتید با تقویت مهارت های کلامی و بازخورد می توانند کیفیت تدریس خود را ترقی بخشند. مهارت های ارتباطی بویژه  بازخورد، عامل مهمی در افزایش اثربخشی تدریس محسوب می شود.
متن کامل [PDF 717 kb]   (2856 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/12/27 | پذیرش: 1396/12/27 | انتشار: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb