Khorrami M, Atashpour S H, Arefi M. Analyzing the Path between Positive Psychological Functions among Mothers of Children Cerebral Palsy. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 10 (4) :28-39
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1660-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران ، hamidatashpour@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
چکيده: (6574 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط کارکردهای مثبت روانشناختی با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان فلج مغزی استان خراسان شمالی در سال 29 و 21 میباشد.
روش کار: نمونه ها به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شد ]به تعداد 131 نفر[. دادههای پژوهش با استفاده از هشت پرسشنامه آزمون امید به زندگی، بهزیستی روانشناختی، نشاط ذهنی، رضایت از زندگی، خودکارآمدی، معنویت، تاب آوری، بخشش، گردآوری شده و از طریق رویکرد کمترین مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
یافته ها: نتایج بدست آمده از مدل نشان داد، ابتدا معنویت به منظور تبیین بخشش، نشاط ذهنی و امید به زندگی وارد الگو شد. سپس متغیرهای نشاط ذهنی، امید به زندگی و بخشودگی به عنوان سازههای میانجی و پیش بینی کننده رضایت از زندگی، تاب آوری، خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی وارد مدل شدند. بنابراین مشخص است که متغیرهای نشاط ذهنی، امید به زندگی و بخشش میتواند تعدیل کننده رابطه بین معنویت با رضایت از زندگی، تاب آوری، خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی باشد . در این میان، مسیر متغیر بهزیستی روانشناختی با خودکارآمدی به طور مستقیم و با رضایت از زندگی با میانجی گری خودکارآمدی معنادار شد. تاب آوری علاوه بر تأثیر مستقیم بر بهزیستی روانشناختی اثرات غیرمستقیمی از طریق متغیر میانجی گری این متغیر بر خودکارآمدی دارد. درحالی که، معنویت قدرت پیش بینی نشاط ذهنی را با میانجی گری امید به زندگی دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای حاصله، به منظور افزایش سطح رضایت از زندگی، تاب آوری، خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان فلج مغزی باید به معنویت، نشاط ذهنی، امید به زندگی و بخشش توجه بیشتری مبذول گردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/3/28 | پذیرش: 1397/8/7 | انتشار: 1397/12/26