چکیده زمینه و هدف: یکی از مهمترین دوره های زندگی، دوره نوجوانی و بلوغ می باشد. نوجوانی به عنوان دهه دوم زندگی، با تغییرات شدید جسمی، جنسی و روانی - اجتماعی همراه است. عدم شناخت نوجوان در رابطه با مسائل این دوره میتواند پایه گذار بسیاری از مشکلات جسمی و اختلالات رفتاری گردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر بجنورد درمورد بهداشت قاعدگی انجام گرفت. مواد وروش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 450 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان باروش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که اعتبارآن از طریق مشورت با اساتید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. داده ها پس ازجمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سنی و سن شروع قاعدگی بترتیب 2/1±98/14 و 09/1±36/11 بود. 346 نفر (9/77%) ، 88 نفر (8/19%) و 10 نفر (3/2%) بترتیب آگاهی ضعیف، متوسط و خوبی داشتند. در خصوص عملکرد، 184 نفر (4/41%)، 232 نفر (3/52%) و 28 نفر (3/6%) بترتیب از سطح عملکرد ضعیف، متوسط و خوبی برخوردار بودند. میانگین عملکرد در سطوح تحصیلی و شغل والدین تفاوت معنی داری داشت و میانگین آگاهی در سطوح تحصیلی والدین تفاوت معنی داری نداشت. نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن بیش از حد سطح آگاهی و عملکرد، لزوم ارائه دستورات بهداشتی قبل و بعد از دوران بلوغ و نیز تصحیح باورهای غلط در مادران و دختران, طراحی برنامه آموزش منظم و پیوسته در این زمینه برای مسئولین مرتبط، مادران و دختران را میتوان یکی ازمهمترین اولویت های بهداشتی برشمرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |