دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 23-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaee-najar A, Hooshmand E, Ebrahimipour H, Esmaili H, Zomorodi Niat H. Assessment of Family Physicians Service Quality Gap in Rural Regions of Khorasan Razavi Province, before and after the Health Reform Plan. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (2) :17-23
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1818-fa.html
وفائی نجار علی، هوشمند الهه، ابراهیمی پور حسین، اسماعیلی حبیب الله، زمردی نیت هادی. تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشک خانواده در مناطق روستایی استان خراسان رضوی، قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (2) :17-23

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1818-fa.html


1- استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استاد آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، zomorrodinh1@mums.ac.ir
چکيده:   (3148 مشاهده)
مقدمه: اولین گام در ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی، ارزیابی کیفیت خدمات میباشد و هدف از اجرای طرح تحولنظام سلامت نیز افزایش کیفیت خدمات است. هدف این مطالعه تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشک خانواده در مناطق روستایی استان خراسان رضوی، قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت میباشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی افراد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی استان خراسان رضوی، قبل و بعد از طرح تحول سلامت انجام شد. در سال 92 تعداد 435 و در سال 1395 تعداد 354 پرسشنامه استاندارد سرکوال که روایی و پایایی آن تأیید شده، به روش تصادفی خوشهای تکمیل شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و من ویتنی در نرم افزار SPSS 19 در سطح معنی داری 05 / 0 تحلیل شد.
یافته ها: بین میانگین انتظارات در قبل از طرح ( 56 / 0 ± 45 / 4 ) و بعد از آن( 53 / 0 ± 36 / 4 ) اختلاف زیادی وجود نداشت ( 047 / 0 > P ) اما میانگین ادراکات بعد از طرح ( 67 / 0 ± 01 / 4 ) نسبت به قبل از طرح (82 / 0 ± 52 / 3) افزایش پیدا کرده بود ( 001 / 0 > P ). بین شکاف انتظارات و ادراکات در تمامی ابعاد کیفیت خدمات، قبل ( 90 / 0 ± 93 / 0 ) و بعد از طرح تحول ( 79 / 0 ± 35 / 0 -) تفاوت معنی دار آماری وجود داشت ( 001 / 0 > P .)
نتیجه گیری: کاهش فاصله کیفیت بین انتظارات و ادراکات مراجعین در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده توسط تیم پزشک خانواده نشان دهنده این است که طرح تحول با افزایش کیفیت خدمات همراه بوده است. اما نیاز به بهبود کیفیت خدمات با اولویت توجه به ابعاد همدلی و اطمینان وجود دارد.
متن کامل [PDF 1287 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1397/7/28 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار: 1398/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb