تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشک خانواده در مناطق روستایی استان خراسان رضوی، قبل و
بعد از طرح تحول نظام سلامت
|
علی وفائی نجار ، الهه هوشمند، حسین ابراهیمی پور، حبیب الله اسماعیلی، هادی زمردی نیت  |
|
|
چکيده: (172 مشاهده) |
مقدمه: اولین گام در ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی، ارزیابی کیفیت خدمات میباشد و هدف از اجرای طرح تحول
نظام سلامت نیز افزایش کیفیت خدمات است. هدف این مطالعه تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشک خانواده در مناطق روستایی
استان خراسان رضوی، قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت میباشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی افراد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی استان خراسان رضوی،
قبل و بعد از طرح تحول سلامت انجام شد. در سال 92 تعداد 435 و در سال 1395 تعداد 354 پرسشنامه استاندارد سرکوال که
روایی و پایایی آن تأیید شده، به روش تصادفی خوشهای تکمیل شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و من ویتنی
در نرم افزار SPSS 19 در سطح معنی داری 05 / 0 تحلیل شد.
یافتهها: بین میانگین انتظارات در قبل از طرح ) 56 / 0 ± 45 / 4 ( و بعد از آن ) 53 / 0 ± 36 / 4 ( اختلاف زیادی وجود نداشت ) 047 / 0 > P )
اما میانگین ادراکات بعد از طرح ) 67 / 0 ± 01 / 4 ( نسبت به قبل از طرح ) 82 / 0 ± 52 / 3 ( افزایش پیدا کرده بود ) 001 / 0 > P (. بین شکاف
انتظارات و ادراکات در تمامی ابعاد کیفیت خدمات، قبل ) 90 / 0 ± 93 / 0 ( و بعد از طرح تحول ) 79 / 0 ± 35 / 0 -( تفاوت معنی دار آماری
وجود داشت ) 001 / 0 > P .)
نتیجهگیری: کاهش فاصله کیفیت بین انتظارات و ادراکات مراجعین در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده توسط تیم پزشک خانواده
نشان دهنده این است که طرح تحول با افزایش کیفیت خدمات همراه بوده است. اما نیاز به بهبود کیفیت خدمات با اولویت توجه به
ابعاد همدلی و اطمینان وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: طرح تحول سلامت
انتظارات و ادراکات
پزشک خانواده
کیفیت خدمات |
|
متن کامل [PDF 1408 kb]
(54 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۳
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|