Khorashadizade F, Haghighi R, Izadfar A, Javanvash Z, Farahdel M, Gholami A, et al . Assessment of Nurses' Clinical Competency in Imam Hasan Hospital, Bojnurd, Iran. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (2) :66-72
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1825-fa.html
خراشادی زاده فاطمه، حقیقی رامین، ایزدفر علیرضا، جوانوش زهرا، فرحدل مهدی، غلامی علی، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. بررسی صلاحیت بالینی پرستاران بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد با کاربرد آزمون آسکی:یک مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۱۳۹۸; ۱۱ (۲) :۶۶-۷۲
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-۱-۱۸۲۵-fa.html
۱- استادیار، گروه اطفال دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۲- استادیار، گروه ارولوژی و فلوشیپ اندواورولوژی، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۳- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۴- کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۵- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۶- کارشناس پرستاری، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۷- کارشناس حسابداری، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۸- کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، بیمارستان امام حسن، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۹- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری مامایی بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، salarpoorbarat98@gmail.com
چکيده: (۵۰۳۸ مشاهده)
مقدمه: از مهمترین مشکلات بیمارستانها، پرستاران جدیدالورود وکم تجربه ایی است که مدیران پرستاری از سطح صلاحیت آنان آگاهی ندارند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی صلاحیت بالینی پرسنل پرستاری بیمارستان امام حسن ع بجنورد در سال 1397 به انجام رسیده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 101 پرستاری با سابقه کار زیر ده سال که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند انجام گرفت. 13 چک لیستهای ارزیابی عملکرد براساس شرح وظیفه پرستاران و تصمیم کمیته اعتبار بخشی صلاحیت بالینی انتخاب شدند. روایی محتوا و پایایی به روش هم ارز انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 و با استفاده از آزمونهای آماری مورد شامل میانگین، انحراف معیار، و آزمونهای استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و سطح معنی داری05 / 0 > P انجام شد.
یافته ها: در این پژوهش اکثر افراد ( 2 / 80 )درصد زن و طرحی ( 3 / 68 ) بودند. میانگین و انحراف معیار سابقه کار افراد 64 / 26 44 / 32ماه بود. همچنین میانگین نمره آزمون آسکی در وضعیت خوب بود. صلاحیت بالینی با افزایش سنوات خدمت، جنسیت پرستاران، دانشگاه محل تحصیل رابطه معنا داری داشته ( 05 / 0 > P )، در صورتی که با متغیرهایی همچون محل اشتغال به خدمت و نوع استخدام رابطه معنا داری ندارد ( 05 / 0 < P .)
نتیجه گیری: اجرای برنامه های بازآموزی منسجم و براساس نیازمندی پرستاران و بررسی مکرر صلاحیت بالینی نیروهای پرستاری از بدو خدمت میتواند سبب بهبود صلاحیت بالینی و به تبع آن انجام مهارتهای بالینی پرستاران شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/4/6 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1398/7/13