دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 91 1391 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 720-709 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ABASI Z, AMINE A, Hares abade M, GHOLAME H, , Alaave nia S. Effective factors on clinical education from student's and teacher's viewpoint(systematic review ). North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 4 (4) :709-720
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-187-fa.html
عباسی زهره، امینی ابوالقاسم، حارث آبادی مهدی، غلامی حسن، علوی نیا سید محمد. عوامل تاثیر گذار بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان : مرور سیستماتیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1391; 4 (4) :709-720

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-187-fa.html


1- کارشناس ارشد مامائی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مشهد، ایران
5- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (5645 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: آموزش بالینی از مهمترین جلوه های آموزش و یادگیری می باشد که منجر به صلاحیت بالینی فراگیران می گردد که تحت تاثیر عوامل زیادی می باشد. مطالعات متفاوت میزان تاثیر عوامل متعدد را مختلف گزارش نموده است. که این مطالعه به بررسی مرور سیستماتیک عوامل تاثیر گذار بر آموزش بالینی پرداخته است. مواد و روش کار: مطالعه به مرورسیستماتیک مقالات منتشر شده بین سال های 1371 تا 1390 پرداخته است و مراحل کار شامل جستجوی نظام مند، غربال مقالات، ارزیابی کیفیت، استخراج داده ها و آنالیز اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی معتبر پزشکی مثل Pubmed, SID, Iranmedex, Irandoc ,Magiran Med lib, Scholare google و بانک اطلاعاتی داخلی شامل مجلات ایرانی و جستجوی دستی با استفاده از کلید واژه های آموزش بالینی، دیدگاه دانشجویان، آموزش پرستاری، آموزش مامایی انجام شد. یافته ها: براساس نتایج، حیطه های اثر گذار بر آموزش بالینی به ترتیب شامل حیطه اهداف و برنامه ریزی آموزشی ، عملکرد مربی، تعاملات و عوامل روانی اجتماعی، امکانات ،محیط بالینی، خصوصیلت فردی دانشجو و ارزشیابی می باشد. و اکثر مربیان حیطه محیط بالینی و اکثر دانشجویان حیطه عملکرد مربی را به عنوان مهمترین حیطه اثر گذار در امر آموزش ذکر کرده اند. نتیجه گیری: با توجه به نیاز سنجی دقیق در هر حوزه و بررسی وضعیت موجود، بهترین راهکارها را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب آموزش بالینی پیدا نموده و با همکاری مربیان، دانشجویان و افراد دخیل در بحث آموزش در جهت تحقق اهداف آموزش بالینی گام بردارند.

متن کامل [PDF 543 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/13 | پذیرش: 1393/10/13 | انتشار: 1393/10/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb