دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 90 1390 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 42-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doaee S, Kalantari N, Rashidkhani B, Gholamalizadeh M, Taleghani S, Rahmani A. Relation between social and demographic factors with feeding practices in 3-6 years old children . North Khorasan University of Medical Sciences 2011; 3 (2) :35-42
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-207-fa.html
دعائی سعید، کلانتری ناصر، رشیدخانی بهرام، غلامعلی زاده مریم، طالقانی نژاد سارا، رحمانی آیت. ارتباط بین عوامل اجتماعی و روش‌های خورانش کودک با دریافت غذایی کودکان 3 تا 6 ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1390; 3 (2) :35-42

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-207-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4- مرکز خدمات مشاوره ای فرهنگ گستر نخبگان
چکيده:   (5303 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: تغذیه در دوران کودکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که روش‌های مورد استفاده والدین در تغذیه کودک نقش مهمی در دریافت غذایی کودک دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین عوامل اجتماعی و روش‌های خورانش غذا به کودک با دریافت غذایی کودک 3 تا 6 سال می‌باشد. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی تحلیلی که در سال 1389 در شهر رشت انجام گرفت، 208 مادر دارای کودک 3 تا 6 سال از مهدکودک‌های این شهر به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. به مادران دو پرسشنامه اطلاعات عمومی و جامع روش‌های تغذیه کودک (CFPQ) داده شد. با استفاده از CFPQ روش‌های تغذیه کودک از 12 جنبه مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد رژیم غذایی کودک نیز از پرسشنامه بسامد خوراک (FFQ) استفاده شد. در پایان قد و وزن مادران و کودکان شرکت کننده در مطالعه اندازه‌گیری شد. جهت آنالیز آماری از 16 SPSS و روش رگرسیون خطی چند طبقه‌ای استفاده گردید. یافته‌ها: بین سن، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال مادر، سطح تحصیلات والدین و سن و جنس کودک با دریافت غذایی کودک ارتباط معنی دار وجود داشت. همچنین استفاده مادر از روش‌های تشویق به تعادل و تنوع، استفاده از غذا به عنوان پاداش، مشارکت کودک در برنامه ریزی وعده‌های غذایی، نظارت بر مصرف میان وعده‌ها، الگوسازی، آموزش تغذیه، آزادی عمل کودک و محدود کردن مصرف غذا با هدف سلامتی کودک با دریافت کودک از گروه‌های غذایی ارتباط داشت. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل اجتماعی و روش‌های تغذیه با دریافت غذایی کودکان مرتبط می‌باشد.

متن کامل [PDF 289 kb]   (1281 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/15 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb