[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 44-51 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی نقش عوامل محتوایی و ساختاری در سرمایه اجتماعی و موفقیت سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی اراک)
مرجانه حبیبی ، سنجر سلاجقه ، ایوب شیخی
چکيده:   (82 مشاهده)
مقدمه: بهبود و موفقیت سازمان، طیف وسیعی از فعالیتهایی با تحولات بیپایان را دربرمیگیرد و جهت افزایش موفقیت سازمانی
نیاز به شناسایی عوامل محتوایی و ساختاری و نیز سرمایه اجتماعی در نظام اداری میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی
نقش عوامل محتوایی و ساختاری سازمان با سرمایه اجتماعی و موفقیت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفته است.
روش کار: این تحقیق از نظر هدف، توسعهای و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارمندان دانشگاه
علوم پزشکی اراک بود که از میان آنها نمونهای به حجم 305 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته
استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی )آزمون همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری( استفاده شد .
یافتهها: بر اساس بررسی نظرات خبرگان پنج بُعد )استراتژی و اهداف، تکنولوژیکی، اندازه، فرهنگ سازمانی و محیط( عوامل محتوایی
و سه بعد )پیچیدگی، تمرکز و رسمیت( عوامل ساختاری مدل تحقیق را تشکیل میدهند و موفقیت سازمانی در قالب سه بُعد )چابکی
سازمانی، به اشتراکگذاری دانش و نوآوری( و سرمایه اجتماعی سه بُعد )ساختاری، شناختی و ارتباطی( در مدل را تشکیل میدهند.
و عوامل ساختاری به طور معنی دار بر موفقیت سازمانی ) 120 / 0 = r ( و سرمایه اجتماعی ) 116 / 0 = r ( تأثیر مثبت گذاشته است ) 05 / 0
> P ( و عوامل محتوایی نیز به طور معنی دار بر موفقیت سازمانی ) 780 / 0 = r ( و سرمایه اجتماعی ) 771 / 0 = r ( تأثیر داشتهاند ) 05 / 0
> P .)
نتیجه گیری: با توجه به مدل نهایی و تأثیر مثبت عوامل ساختاری و محتوایی بر موفقیت سازمانی و سرمایه اجتماعی میتوان با
کنترل این عوامل موفقیت سازمانی و سرمایه اجتماعی را تقویت نمود
واژه‌های کلیدی: عوامل ساختاری عوامل محتوایی موفقیت سازمانی سرمایه اجتماعی
متن کامل [PDF 1458 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/7/27 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Salajegh S, Sheikhi A. Designing Model of Content and Structural Characteristics in Social Capital and Organizational Success (Case Study: Arak University of Medical Sciences). JNKUMS. 2020; 12 (2) :44-51
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2088-fa.html

حبیبی مرجانه، سلاجقه سنجر، شیخی ایوب. طراحی الگوی نقش عوامل محتوایی و ساختاری در سرمایه اجتماعی و موفقیت سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی اراک). مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1399; 12 (2) :44-51

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2088-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4241