Ethics code: IR.USWR.REC.1396.219
Omidvar E, Babakhani V, Rashedi V, Foroughan M. Relationship between Psychological, Social and Educational Needs with General Health among Informal Caregivers of the Elderly with Dementia. North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 12 (3) :40-46
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2150-fa.html
امیدوار الهه، باباخانی وحیده، راشدی وحید، فروغان مهشید. رابطه نیازهای روانشناختی، اجتماعی و آموزشی با سلامت عمومی مراقبین غیررسمی سالمندان مبتلا به دمانس. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1399; 12 (3) :40-46
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2150-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره. مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2- استادیار مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، زنجان، ایران
3- استادیار سالمندشناسی. دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- استاد تمام روانپزشکی سالمندان. مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، m_foroughan@yahoo.com
چکيده: (2680 مشاهده)
مقدمه: خانواده نقش اساسی در حمایت از سالمندان آسیب پذیر را به عهده دارد و به عنوان عنصری مهم ولی پنهان در سیستم خدمات بهداشتی و مراقبتی تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیازهای روانشناختی، اجتماعی و آموزشی مراقبین غیر رسمی (عضو خانواده) سالمندان مبتلا به دمانس و ارتباط آن با سلامت عمومی آنان انجام شد.
روش کار: در این پژوهش توصیفی- از نوع همبستگی، از بین کلیه مراقبین غیررسمی (خانوادگی) بیماران مبتلا دمانس که برای دریافت خدمات به به کلینیک انجمن آلزایمر ایران مراجعه کرده بوند، 135 نفر به روش تمام شماری و براساس ملاکهای مورد نظر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس پرسشنامه متغیرهای دموگرافیک، ابزار نیازسنجی از خویشاوند مراقبت کننده بیمار مبتلا به دمانس و پرسشنامه سلامت عمومی در مورد آنها اجرا شد؛ کلیه یافتهها با استفاده نرم افزار نسخه SPSS18 و آزمون همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی مراقبین 43/9±88/48 سال و میانگین طول مدت مراقبت از سالمندان 31/3±4 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد بین نیازهای روانشناختی با سلامت عمومی و ابعاد آن در مراقبین رابطه معنادار وجود ندارد، ولی بین نیازهای اجتماعی و نیازهای آموزشی با سلامت روان، در بعد اضطراب رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: فشار ناشی از مراقبت سالمندان و عدم توجه به نیازهای روانشناختی، اجتماعی و آموزشی مراقبین تمامی ابعاد سلامت عمومی مراقبین را تحت تأثیر قرار میدهد. مداخلات آموزشی جهت کاهش فشار و ارائه آموزشیهای مناسب به مراقبین سبب بهبود کیفیت مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر میگردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/10/15 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/10/10