دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 55-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaspour H, Karimi Moonaghi H, Kareshki H. The Hidden Curriculum and Its Role in Medical Sciences Education Under the Skin of the Curriculum. North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 12 (3) :47-55
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2157-fa.html
عباسپور هادی، کریمی مونقی حسین، کارشکی حسین. کوریکولوم پنهان و نقش آن در آموزش علوم پزشکی: یک مقاله مروری (زیر پوست برنامه درسی). مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1399; 12 (3) :47-55

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2157-fa.html


1- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، karimih@mums.ac.ir
3- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکيده:   (3080 مشاهده)
مقدمه: علاوه بر برنامهی درسی رسمی و صریح، واجد نوع دیگری از برنامه درسی هستیم که برنامهی درسی پنهان یا ضمنی خوانده میشود و آثار و پیامدهای مختلفی، مثبت یا منفی بر روی یادگیری، نگرشها، رفتار و شخصیت یادگیرندگان خود برجا می-گذارد. در مورد سازه کوریکولوم پنهان و ابعاد آن تعاریف متعددی در متون ارائه گردیده است ولی هنوز درمورد آن اتفاق نظری وجود ندارد. این پژوهش با هدف تعیین ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان و نقش آن در آموزش علوم پزشکی انجام گردید.
 روش کار: درجستجوی در پایگاه دادههای Google Scholar ،Web of Sciences ،MEDLINE ،Embase،CINHAL Iran Medex, Magiran, SID ،Ovid باکلید واژههای tacit curriculum""hidden curriculum","Informal ",curriculum","medical education  بدون محدوده زمانی جستجو انجام شد. از مجموع 204 مطالعات بازیابی شده پس از
حذف مقالات بدون ارتباط و یا فاقد متن کامل 23 مطالعه وارد مرور شد.
یافته ها: صاحبنظران به برنامه درسی پنهان از مناظر متعددی پرداختهاند. بطوریکه از آن تعاریف متنوع و متعدد بدست آمد. بدین لحاظ رویکردها و نظریههای متعددی از برنامه درسی پنهان شکل گرفته است. از این نظریهها میتوان به نظریه ماهیتی، نظریه ابعادی، نظریه های عاملی و نظریه پیامدی اشاره کرد.
نتیجه گیری: دانشگاه به طور ایده آل میباید با در نظر گرفتن برنامه درسی پنهان جهت تعلیم و تربیت؛ بسط روحیه تفکر و تحقیق، انصاف و احترام به حقایق علمی، علاقه به پژوهش و حل مساله، تربیت مغزهایی متفکر و واگرا، احترام به علم به خاطر خود علم و نه هدفهای انتفاعی، پرورش انسانهایی خلاق، درک ضرورت یادگیری مداوم، تقویت هویت علمی و اخلاق محوری در دانشگاهیان تلاش نماید.
متن کامل [PDF 485 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/10/30 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb