[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 47-55 برگشت به فهرست نسخه ها
کوریکولوم پنهان و نقش آن در آموزش علوم پزشکی: یک مقاله مروری (زیر پوست برنامه درسی)
هادی عباسپور ، حسین کریمی مونقی ، حسین کارشکی
چکيده:   (196 مشاهده)
مقدمه: علاوه بر برنامهی درسی رسمی و صریح، واجد نوع دیگری از برنامه درسی هستیم که برنامهی درسی پنهان یا ضمنی خوانده
میشود و آثار و پیامدهای مختلفی، مثبت یا منفی بر روی یادگیری، نگرشها، رفتار و شخصیت یادگیرندگان خود برجا می-گذارد.
در مورد سازه کوریکولوم پنهان و ابعاد آن تعاریف متعددی در متون ارائه گردیده است ولی هنوز درمورد آن اتفاق نظری وجود ندارد.
این پژوهش با هدف تعیین ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان و نقش آن در آموزش علوم پزشکی انجام گردید.
،Google Scholar ،Web of Sciences ،MEDLINE ،Embase،CINHAL روش کار: درجستجوی در پایگاه دادههای
tacit curriculum""hidden curriculum","Informal ", باکلید واژههای Iran Medex, Magiran, SID ،Ovid
curriculum","medical education " بدون محدوده زمانی جستجو انجام شد. از مجموع 204 مطالعات بازیابی شده پس از
حذف مقالات بدون ارتباط و یا فاقد متن کامل 23 مطالعه وارد مرور شد.
یافتهها: صاحبنظران به برنامه درسی پنهان از مناظر متعددی پرداختهاند. بطوریکه از آن تعاریف متنوع و متعدد بدست آمد. بدین
لحاظ رویکردها و نظریههای متعددی از برنامه درسی پنهان شکل گرفته است. از این نظریهها میتوان به نظریه ماهیتی، نظریه ابعادی،
نظریههای عاملی و نظریه پیامدی اشاره کرد.
نتیجه گیری: دانشگاه به طور ایده آل میباید با در نظر گرفتن برنامه درسی پنهان جهت تعلیم و تربیت؛ بسط روحیه تفکر و تحقیق،
انصاف و احترام به حقایق علمی، علاقه به پژوهش و حل مساله، تربیت مغزهایی متفکر و واگرا، احترام به علم به خاطر خود علم و نه
هدفهای انتفاعی، پرورش انسانهایی خلاق، درک ضرورت یادگیری مداوم، تقویت هویت علمی و اخلاق محوری در دانشگاهیان تلاش
نماید.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان برنامه درسی مستتر برنامه درسی غیر رسمی آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 440 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaspour H, Karimi Moonaghi H, Kareshki H. The Hidden Curriculum and Its Role in Medical Sciences Education Under the Skin of the Curriculum. JNKUMS. 2020; 12 (3) :47-55
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2157-fa.html

عباسپور هادی، کریمی مونقی حسین، کارشکی حسین. کوریکولوم پنهان و نقش آن در آموزش علوم پزشکی: یک مقاله مروری (زیر پوست برنامه درسی). مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1399; 12 (3) :47-55

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2157-fa.html



دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4247