دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 90 1390 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 99-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vojdani M, Alhan F, Kermanshahi S. Impact of a computer based instruction package on the quality of life of adolescents with epilepsy. North Khorasan University of Medical Sciences 2012; 3 (4) :89-99
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-225-fa.html
وجدانی محمد علی، الحانی فاطمه، کرمانشاهی سیما. تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1390; 3 (4) :89-99

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-225-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- دانشکده ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکيده:   (4181 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: محققین در جستجوی راه‌هایی برای ارائه مؤثرتر برنامه‌های آموزش به بیمار هستند. مزایای زیادی برای ارائه مطالب بهداشتی به کمک رایانه وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع می‌باشد. مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی 80 نوجوان مبتلا به صرع که به صورت تصادفی از انجمن صرع ایران انتخاب گردیده بودند، وارد مطالعه شده و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. بسته آموزشی که بر اساس نیازهای آموزشی نوجوانان شرکت کننده و با قابلیت اجرا به صورت مستقل توسط شرکت کنندگان و به کمک رایانه طراحی گردید، در اختیار گروه مداخله قرار گرفت، و با استفاده از چک لیست خودگزارش دهی میزان به کارگیری بسته آموزشی، پیگیری و اندازه گیری گردید و پس از یک ماه کیفیت زندگی ایشان با پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع مجدداً اندازه گیری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری کای مربع، تی زوجی، و تی مستقل با سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میان کیفیت زندگی گروه شاهد و مداخله قبل از مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت (866/0p=)، ولی این تفاوت بعد از مداخله معنی دار بود (001/0p<). همچنین میان کیفیت زندگی گروه شاهد پس از گذشت یک ماه تغییر قابل توجهی ایجاد نگردید (992/0p=)، ولی گروه مداخله، تغییرات معنی دار و رو به افزایشی را در همین بازه زمانی در کیفیت زندگی خود تجربه کردند (001/0p≤). نتیجه گیری: بسته آموزشی مبتنی بر رایانه می‌تواند کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع را بهبود بخشد. بنابراین برای آموزش به بیماران به وی‍ژه مبتلایان به بیماری صرع به عنوان یک شیوه آموزشی کاربردی پیشنهاد می‌شود

متن کامل [PDF 252 kb]   (1373 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/15 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb