چکیده زمینه و هدف: محققین در جستجوی راههایی برای ارائه مؤثرتر برنامههای آموزش به بیمار هستند. مزایای زیادی برای ارائه مطالب بهداشتی به کمک رایانه وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع میباشد. مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی 80 نوجوان مبتلا به صرع که به صورت تصادفی از انجمن صرع ایران انتخاب گردیده بودند، وارد مطالعه شده و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. بسته آموزشی که بر اساس نیازهای آموزشی نوجوانان شرکت کننده و با قابلیت اجرا به صورت مستقل توسط شرکت کنندگان و به کمک رایانه طراحی گردید، در اختیار گروه مداخله قرار گرفت، و با استفاده از چک لیست خودگزارش دهی میزان به کارگیری بسته آموزشی، پیگیری و اندازه گیری گردید و پس از یک ماه کیفیت زندگی ایشان با پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع مجدداً اندازه گیری گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای آماری کای مربع، تی زوجی، و تی مستقل با سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که میان کیفیت زندگی گروه شاهد و مداخله قبل از مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت (866/0p=)، ولی این تفاوت بعد از مداخله معنی دار بود (001/0p<). همچنین میان کیفیت زندگی گروه شاهد پس از گذشت یک ماه تغییر قابل توجهی ایجاد نگردید (992/0p=)، ولی گروه مداخله، تغییرات معنی دار و رو به افزایشی را در همین بازه زمانی در کیفیت زندگی خود تجربه کردند (001/0p≤). نتیجه گیری: بسته آموزشی مبتنی بر رایانه میتواند کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع را بهبود بخشد. بنابراین برای آموزش به بیماران به ویژه مبتلایان به بیماری صرع به عنوان یک شیوه آموزشی کاربردی پیشنهاد میشود
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |