Hafezi A, Tavakoli Ghouchani H. A Study of Effectiveness Health Visitors in Environmental Health and Safety of Primary Schools. North Khorasan University of Medical Sciences 2021; 13 (1) :108-114
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2299-fa.html
1- استادیار، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ak_hafezi@yahoo.com
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده: (1895 مشاهده)
مقدمه: حفظ و ارتقای سلامتی کودکان یکی از اساسیترین هدفهای بسیاری از سازمانهای بینالمللی است. این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی مراقبین سلامت در بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی انجام گرفته است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس ابتدایی دولتی دخترانه درسراسر کشور (8775 مدرسه) بود که طبق فرمول کوکران 400 مدرسه (200 مدرسه دارای مربی و 200 مدرسه بدون مربی بهداشت) بهطورتصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل یک چکلیست محققساخته براساس آییننامه بهداشت محیط مدارس بود که 11 مؤلفه اصلی و 37 مؤلفه ویژه را میسنجید. روایی این چکلیست طبق نظر متخصصان بهداشت مدارس و پایایی آن با آلفای کرونباخ (78/0) مورد تأیید قرار گرفته است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمونهای تحلیل عاملی، رگرسیون چندگانه و z فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین حضور مربی بهداشت درمدارس با وضعیت بهداشت محیط و ایمنی درمدارس ابتدایی دخترانه فاقد مربی و دارای مربی بهداشت تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P ≤).
نتیجه گیری: وضعیت بهداشت محیط و ایمنی درمدارس ابتدایی دارای مربی بهداشت از مدارس بدون مربی بهداشت مطلوبتر میباشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1399/9/30 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1400/3/30