دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 49-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.NKUMS.REC.1397.091


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khabaz Shirvan M, Zeinabadi H, Jafarinia S, Hassanpour A. Consequences of Nurses’ Organizational Revenge: A Content Analysis Study. North Khorasan University of Medical Sciences 2021; 13 (2) :38-49
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2359-fa.html
خباز شیروان محمود، زین آبادی حسن رضا، جعفری نیا سعید، حسن پور اکبر. پیامدهای کینه توزی سازمانی پرستاران: یک مطالعه تحلیل محتوا. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (2) :38-49

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2359-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، std_mahmood_khabaz@khu.ac.ir
2- دانشیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکيده:   (1803 مشاهده)
مقدمه: کینه‌توزی از جمله رفتارهای انحرافی است که به‌طور مرتب در بین پرستاران اتفاق می‌افتد و هزینه‌های قابل توجهی در اثر این نوع رفتارها به بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی پیامدهای کینه‌توزی در بین پرستاران بیمارستان‌های دولتی خراسان شمالی انجام شد.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه‌ی کیفی از نوع تحلیل محتوا و با هدف کاربردی بود که داده‌های آن در سال 1398 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله اشباع و مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند با 18 نفر از سوپروایزرها، مدیران بخش‌ها و پرستاران با سابقه بیمارستان‌های دولتی خراسان شمالی جمع‌آوری گردید. در پژوهش حاضر برای اعتباربخشی از معیارهای قابلیت اعتماد لینکلن و گوبا استفاده شد و جهت رعایت ملاحظات اخلاقی، کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اخذ گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی هدایت شده گرانهیم و لاندمن انجام گرفت.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها تعداد 34 کد معنی‌دار منحصر به فرد شناسایی، و در 7 مفهوم یا عامل اصلی طبقه‌بندی شد. نتایج نشان داد که پیامدهای کینه‌توزی سازمانی عبارتند از: «آسیب پذیری زندگی کاری»، «کاهش اعتماد مردم به خدمات بیمارستانی»، «آسیب‌پذیری زندگی شخصی»، «کاهش کیفیت مراقبت از بیمار»، «کاهش وجدان کاری»، «خرابکاری و کارشکنی»، «آسیب مالی به سیستم».
نتیجه گیری: در مجموع و باتوجه با یافته‌های این پژوهش می‌توان پیامدهای کینه‌توزی پرستاران را در چهار دسته پیامدهای زندگی شخصی، زندگی کاری (شغلی)، پیامدهای سازمانی و پیامدهای فراسازمانی قرار داد. این مسئله ضرورت مدیریت فردی، مدیریت سازمانی و مدیریت کلان نظام سلامت جهت کاهش اینگونه رفتارها را تصریح می‌کند.
متن کامل [PDF 535 kb]   (901 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1399/12/27 | انتشار: 1400/6/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb