1- فلوشیپ اندویورولوژی و لاپاراسکوپی، استادیار، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
2- کارشناس ارشد آموزش پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- متخصص داروسازی بالینی، استادیار، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، mohammadbagher_oghazian@yahoo.com
چکيده: (1790 مشاهده)
ژورنال کلاب یک روش آموزشی اثر بخش، ضروری و متداول آموزش پزشکی است که در واقع جزء اساسی و مهم آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد می باشد. همچنین با توجه به قابلیت اجرای آسان، عدم نیاز به امکانات خاص و صرفه اقتصادی، مقبولیت بسیار زیادی دارد و به عنوان یکی از پرطرفدارترین برنامههای آموزشی اجرا میگردد. علی رغم اهمیت این شیوه در آموزش بالینی، پژوهشهای کمی در زمینه تأثیر آن روی عملکرد بالینی در ایران صورت گرفته است. بر اساس شواهد موجود، کیفیت جلسات برگزار شده پایین است و آنچنان قوی و قدرتمنده نبوده اند که بتوانند به عنوان یک نهضت قوی در آموزش اثربخش و مبتنی بر شواهد مطرح باشند. ژورنال کلاب زمانی نقطه عطف آموزش و پژوهش می باشد که با دعوت از متخصصین آمار و اپیدمیولوژی یا پزشکی اجتماعی به سمت ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد هدایت شود تا به چالش حداکثری و ایجاد یک فضای مناسب جهت تولید علم و خلق ایدههای جدید پژوهشی تبدیل گردد. زیرا آنچه این روش آموزشی را در رویکردهای بالینی ارزشمند میسازد، ارائه تحقیقات به روز، با کیفیت بالا و مبتنی بر شواهد است. امروزه علوم بالینی شاهد فاصلهای بین پژوهش و بالین هستند به طوری که این فاصله میتواند از قدرت و قوت هر دو این حوزهها بکاهد. هر اقدامی در راستای برگزاری ساختارمند ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد در بالین، ضرورتی به اندازه اهمیت مداخلات بالینی بر روی انسان دارد. لذا، از این روش میتوان برای کاهش فاصله پژوهش و عملکرد بالینی استفاده نمود.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1401/1/22 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/6/23