دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 20-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.BOJNOURD.REC.1399.034


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari S, Soleimanian A A, Jajarmi M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy Matrix Training on Reducing Internet Addiction and Perceiving the Family Social Support of Adolescent Girls during the Outbreak of Corona. North Khorasan University of Medical Sciences 2022; 13 (4) :12-20
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2498-fa.html
صفری سعیده، سلیمانیان علی اکبر، جاجرمی محمود. اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (4) :12-20

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2498-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، soliemanian@gmail.com
3- استادیار، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکيده:   (1739 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان از جمله گروه‌هایی هستند که بدلیل تقارن دوران بلوغ و شیوع کرونا بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتنده‌اند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اعتیاد به اینترنت و ادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان در دوران شیوع کرونا انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه کنترل انجام شد.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر متوسطه شهر بجنورد که در سال تحصیلی 1400-1399 در حال تحصیل بودند. از بین 220 نفر داوطلب ورود به پژوهش 30 نفر به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش یعنی نمره بالاتر از خط برش (46) در آزمون اعتیاد به اینترنت و نمره کمتر از یک انحراف معیار از میانگین نمونه هنجار (40/13) در مقیاس حمایت اجتماعی خانواده، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی با قرعه کشی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخلات آموزشی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندیدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه حمایت اجتماعی خانواده پروسیدانو و هلر بود. تحلیل داده‌ها با استفاده تحلیل واریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش ماتریکس درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش ادراک حمایت اجتماعی خانواده بر دختران نوجوان تأثیر معناداری داشته است (001/0 > P).
نتیجه گیری: مطابق با یافته‌های پژوهش حاضر آموزش ماتریکس درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش برکاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش ادراک حمایت اجتماعی خانواده دختران نوجوان مؤثر است.
متن کامل [PDF 527 kb]   (866 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb