دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 48-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUMS.REC.1398.281


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghased Qale Bala E, Charoghchian Khorasani E, Ghavami V, Tajfard M, Vahedian Shahroudi M, Gholian Aval M. The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior in Choosing the Type of Delivery in Pregnant Women. North Khorasan University of Medical Sciences 2022; 13 (4) :42-48
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2502-fa.html
قاصد قلعه بالا عفت، چارقچیان خراسانی الهام، قوامی وحید، تاجفرد محمد، واحدیان شاهرودی محمد، قلیان اول مهدی. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (4) :42-48

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2502-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
5- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
6- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، gholianAM@mums.ac.ir
چکيده:   (1470 مشاهده)
مقدمه: گرچه سزارین تاکنون جان مادران و نوزادان بیشماری را نجات داده، اما در بسیاری از موارد، ضرورت‌های پزشکی منجر به زایمان به شیوه سزارین نمی‌شود، بلکه نگرشها و رفتارهای نادرست، عامل ایجاد زایمان به شیوه سزارین شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار مراجعه کننده به مرکز خدمات جامع سلامت مشهد درسال ۹۸ انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی ۹۶ خانم باردارکه در سه ماهه سوم بارداری بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه انتخاب نوع زایمان براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده، بودند. مداخله آموزشی در چارچوب تئوری رفتار برنامه ریزی شده در گروه آزمون صورت گرفت. داده‌ها در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار 23 SPSS و بوسیله آزمون‌های آماری کلموگروف اسمیرنوف، من ویتنی، ویلکاکسون، فریدمن و تی تست انجام شد.
یافته‌ها: میانگین سنی زنان باردار شرکت کننده در این مطالعه 1/6±05/29 سال بود. بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، اختلاف معناداری از نظر نگرش، قصد، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده وجود نداشت (001/0<P)، اما پس از مداخله آموزشی، در تمامی این متغیرها بجز قصد رفتاری در گروه آزمون افزایش معناداری یافت (001/0>P). میزان زایمان طبیعی در گروه کنترل 37% و در گروه آزمون 63% بود، بنابراین از لحاظ آماری تفاوت معنی داری بین گروه کنترل و آزمون در رفتار انتخاب نوع زایمان وجود داشته است (01/0=P).
نتیجه گیری: آموزش براساس تئوری رفتاربرنامه ریزی شده، یک مداخله مؤثر در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار می‌باشد.
متن کامل [PDF 494 kb]   (680 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/12/3 | پذیرش: 1400/6/29 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb