دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 80-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Bazaz N, Rakhsha N, mousavi bazzaz M. Satisfying Patient's Rights according to Patient Bill of Rights in the Internal Medicine Departments of Ghaem & Imam Reza Hospitals, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. North Khorasan University of Medical Sciences 2022; 13 (4) :74-80
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2506-fa.html
موسوی بزاز نفیسه، رخشا نجمه، موسوی بزاز مجتبی. رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه بیماران بستری در بخشهای داخلی بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (4) :74-80

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2506-fa.html


1- دانشجو، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشجو، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، Rakhshan2@mums.ac.ir
3- استاد، دپارتمان پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکيده:   (1240 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه تعیین میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه بیماران بستری بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد می‌باشد.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 80 بیمار بستری در بخش‌های داخلی بیمارستان‌های قائم و امام رضا شهر مشهد انجام شد. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای شامل متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای مربوط به منشور حقوق بیمار که توسط پرسشگر از بیماران تکمیل گردید، استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافته‌ها: مجموعاً در مطالعه حاضر 80 بیمار با میانگین سنی 97/12±9/44 سال مورد بررسی قرار گرفتند. 8/53 درصد بیماران زن، 85 درصد متأهل و 8/33 درصد دارای سطح تحصیلات دیپلم بودند. بیشترین میزان رعایت دریافت مطلوب خدمات سلامت از دیدگاه بیماران در بیمارستان‌های امام رضا و قائم در محور حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه (به ترتیب 65.7% و 66.7%) و کمترین آن در محور دسترسی به نظام کارآمد شکایات و آگاهی از نتیجه آن (به ترتیب 14.3% و 13.3%) بود. بین محل سکونت با احترام به حریم خصوصی بیمار و سطح تحصیلات با دسترسی به یک نظام کارآمد رسیدگی به شکایات بیمار و آگاهی از نتیجه‌ی شکایات ارتباط آماری معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان رضایت مندی بیماران از رعایت منشور حقوق بیمار در 4 محور در حد قابل قبول و تنها در یک محور در حد مطلوب بود ضروری است بمنظور افزایش رعایت حقوق بیماران در حد مطلوب، آگاهی نسبت به آن را هم در کادر درمانی و هم در بیماران با آموزش و مشاوره افزایش دهیم. همچنین شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیماران از محورهای منشور حقوق بیمار می‌تواند در جهت افزایش میزان رضایت بیماران حائز اهمیت باشد.
متن کامل [PDF 480 kb]   (566 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1400/9/13 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb