Allahyari M, Mirzazadeh Z, Keshtidar M, Malekzadeh G. Determining the Effective Factors on Reviewing Appropriate Organizational Structure for Physical Education Organizations in Iranian Universities of Medical Sciences. North Khorasan University of Medical Sciences 2022; 14 (1) :95-106
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2571-fa.html
اللهیاری محبوبه، میرزازاده زهراسادات، کشتی دار محمد، ملک زاده غلامرضا. تعیین عوامل مؤثر بر بازنگری ساختار سازمانی مناسب برای تشکیلات تربیتبدنی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1401; 14 (1) :95-106
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2571-fa.html
1- دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران z.mirzazadeh@um.ac.ir ، z.mirzazadeh@um.ac.ir
3- عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکيده: (1738 مشاهده)
مقدمه: در عصر حاضر، سازمانها برای دستیابی به اهداف خود و تأمین نیاز مشتریان، باید به ساختارهای پویا و سازگار با شرایط پیرامون خود روی بیاورند. هدف تحقیق حاضر تعیین عوامل مؤثر بر بازنگری ساختار سازمانی مناسب برای تشکیلات تربیتبدنی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.
روش کار: این تحقیق از نظر هدف، تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی بود. از حیث مبانی فلسفی در زمره پارادایم عملگرایی و از منظر متغیرها یک پژوهش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده خبرگان حوزه مدیریت سازمانی در ورزش و مدیران و معاونان حال یا سابق تربیتبدنی دانشگاههای وزارت بهداست کشور بود. روش نمونهگیری به صورت نظری بود. در مجموع 13 مصاحبه به صورت سؤالات باز و عمیق انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسیدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد 11 مضمون اصلی وجود دارد که شامل ارکان جهتساز، حکمرانی مطلوب، عوامل تکنولوژی، منابع انسانی، منابع مالی و سرمایهای، زیرساختهای فیزیکی، ساختار فکری، تشکلهای دانشجویی، شبکههای ارتباطی، عوامل فرهنگی و انعطاف و جامعیت ساختار بود.
نتیجه گیری: با عنایت به یافتههای تحقیق، بنظر میرسد ساختار تشکیلات تربیتبدنی دانشگاههای علوم پزشکی بایستی از سوی برنامهریزان ستادی در دانشگاهها باز طراحی شود و در این بازنگری توجه اساسی به عوامل تاثیرگذار در اولویت میباشد
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1400/5/19 | پذیرش: 1400/6/7 | انتشار: 1401/3/10