دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 108-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghobi F, Charoghchian Khorasani E, Ghodsikhah F, Peyman N. The Effect of Parenting Education Based on Self-Efficacy Theory on Preventative Behaviors of Pediculosis Infection in Female Students. JNKUMS. 2022; 14 (2) :102-108
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2622-fa.html
یعقوبی فاطمه، چارقچیان خراسانی الهام، قدسی خواه فاطمه، پیمان نوشین. تأثیر آموزش والدین مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1401; 14 (2) :108-102

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2622-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آمار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، peymann@mums.ac.ir
چکيده:   (112 مشاهده)
مقدمه: با وجود پیشرفتهای اخیر در پیشگیری از بیماریهای انگلی، هنوز پدیکولوزیس یکی از مشکلات بهداشتی مهم در بین دانش
آموزان در ایران است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش والدین بر اساس نظریه خودکارآمدی بر رفتارهای پیشگیری کننده از
آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال 1397 انجام شده است.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از اولیا دانش آموزان دختر کلاس اولی که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای
وارد مطالعه شدند، اجراء شد. والدین بطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسش
نامه رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس و پرسش نامه خودکار آمدی عمومی شرر بود. مداخله آموزشی بر اساس
تئوری خودکارآمدی طراحی و در 4 جلسه آموزشی 45 دقیقهای اجرا شد. قبل از مداخله، بلافاصله و 3 ماه بعد مداخله آموزشی،
SPSS پرسش نامه ها تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارآماری نسخه 24 و آزمونهای آماری کای اسکوئر، تی
تست، من ویتنی و فریدمن استفاده شد.
یافته ها: قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی
اما بلافاصله و بعد از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی و نمره رفتارهای پیشگیری کننده ،(P>0/ به پدیکولوزیس وجود نداشت ( 05
P<0/ از آلودگی به پدیکلوزیس تفاوت معنی داری با قبل از مداخله نشان داد ( 05 .(
نتیجه گیری: طبق نتایج، طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی موجب افزایش رفتارهای پیشگیری
کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان میشود
متن کامل [PDF 417 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/3/3 | انتشار: 1401/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb