دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 29-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi M, Ghazi Z. Comparison of Jigsaw and Traditional Teaching Methods on Learning and Motivation of Laboratory Science Students of North Khorasan University of Medical Sciences in Parasitology Course in 2022. North Khorasan University of Medical Sciences 2023; 15 (3) :25-29
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2821-fa.html
صالحی میترا، غازی زهرا. مقایسه دو روش آموزشی جیگساو و سنتی بر یادگیری و انگیزه دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در درس انگل شناسی در سال 1401. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1402; 15 (3) :25-29

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2821-fa.html


1- دانشیار، دکترای تخصصی انگل‌شناسی، مرکز بیماری‌های منتقله به‌وسیله ناقلین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، zahra.nurse@gmail.com
چکيده:   (982 مشاهده)
مقدمه: یادگیری به‌روش جیگساو روش آموزشی دانشجومحور است و از رویکردهای آن فعال‌بودن دانشجویان در کلاس است؛ لذا، هدف از این مطالعه مقایسه آموزش به دو روش جیگساو و سخنرانی بر یادگیری و انگیزه دانشجویان علوم آزمایشگاهی در درس انگل شناسی بوده است.
روش کار: این مطالعه به‌شیوه مقطعی و از نوع توصیفی‌تحلیلی است که در آن، 25 دانشجوی علوم آزمایشگاهی شرکت کردند و به دو گروه جیگساو و سنتی تقسیم شدند. در هر جلسه، استاد برای هر عضو از گروه‌ جیگساو موضوعی مرتبط به درس انگل‌شناسی تعیین کرد و یک هفته به دانشجو فرصت داده شد تا درباره آن موضوع مطالعه کند. در روش آموزشی جیگساو، هر دانشجو مطالب ارائه‌شده را به دیگر هم‌گروهی‌های خود توضیح داد و در روش سنتی سخنرانی، تمام جلسه‌ها را مدرس برگزار کرد. در پایان، از گروه‌های سخنرانی و جیگساو امتحانی با سؤالات یکسان گرفته شد و نمرات دو گروه با هم مقایسه شد.
یافته‌ها: در بررسی اختلاف میانگین نمره کل در گروه جیگساو و سخنرانی با استفاده از آزمون ناپارامتریک یو من‌ویتنی، میانگین و میانه کل نمرات در روش جیگساو بیشتر از سخنرانی بود و این اختلاف از نظر آماری در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اسامی زیاد درس انگل‌شناسی، یادگیری سخت و شکایت دانشجویان از حجم مطالب این درس، جیگساو می‌تواند روشی مناسب برای تدریس این درس باشد و پیشنهاد ما به‌کارگیری این روش توسط استادان برای آموزش این درس است
واژه‌های کلیدی: آموزش، روش آموزشی، یادگیری، سنتی، جیگساو
متن کامل [PDF 729 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1402/2/30 | پذیرش: 1402/5/23 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb