زمینه و هدف: برآورد میشود که اضطراب ناراحت کننده در حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان را متأثر میکند. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکاندر دانشآموزان دختر و پسر بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 831 دانشآموز (234 دانشآموز پسر و 597 دانشآموز دختر) بود که از میان دانشآموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر نجفآباددر سال تحصیلی 1392-1391با روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهشمقیاس چندبعدی اضطراب کودکان بود. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار 21 IBM SPSS و 21 IBM SPSS Amosاستفاده شد.برای بررسی پایایی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکاناز روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی و برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافتهها: پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای بعد علائم جسمانی 70/0، بعد اضطراب اجتماعی 69/0، اضطراب جدایی 57/0، اجتناب از آسیب 64/0 و برای کل پرسشنامه 79/0 محاسبه شد. استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی (CFA) ساختار چهار عاملی آن را تأیید کرد. نتیجهگیری: مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای اندازهگیری علائم اضطراب در کودکان رضایتبخشبه نظر میرسد و یک ابزار غربالگری مفید جهت شناسایی کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی است
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |