دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 53-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KHAYYAM.REC.1403.006


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahamat Dehsorkh Dehsorkh F, Heidarhosein Y. Childhood Trauma and Suicidal Ideation: the Mediating Role of Cognitive Fusion. North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 16 (4) :43-53
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3112-fa.html
شهامت ده سرخ فاطمه، حیدرحسین یگانه. ترومای دوران کودکی و ایده‌پردازی خودکشی: نقش میانجی همجوشی شناختی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1403; 16 (4) :43-53

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3112-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران ، f.shahamat@khayyam.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
چکيده:   (548 مشاهده)
مقدمه: درک عوامل دخیل در ایده‌پردازی خودکشی می‌تواند موجب پیشگیری از اقدام به خودکشی شود؛ از این ‌رو، بررسی عوامل مرتبط با آن اهمیت می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی همجوشی شناختی در رابطه بین ترومای دوران کودکی و ایده‌پردازی خودکشی اجرا شده است.
روش کار: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری آن را افراد بزرگسال 18 سال به بالا در شهر مشهد و در سال 1402 تشکیل دادند که از بین آنان 358 نفر (40/77 درصد زن) به ‌عنوان نمونه، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس افکار خودکشی بک (BSS)، پرسش‌نامه ترومای دوران کودکی (CTQ) و پرسش‌نامه همجوشی شناختی (CFQ) استفاده شد. تجزیه ‌و‌ تحلیل‌های آماری نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و شیوه‌ تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS 20 و LISREL 8.80 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه بین متغیرها نشان داد که بین ترومای دوران کودکی با ایده‌پردازی خودکشی، نمره کل همجوشی شناختی و نیز مولفه همجوشی شناختی، همچنین بین نمره کل همجوشی شناختی و مولفه همجوشی شناختی با ایده‌پردازی خودکشی رابطه مثبت معنادار وجود داشت (001/0>P). به ‌علاوه، بین ترومای دوران کودکی با مولفه گسلش شناختی و نیز بین مولفه گسلش شناختی با ایده‌پردازی خودکشی رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج حاصل از برازش مدل تحلیل مسیر نشان‌دهنده آن بود که در متغیر ترومای کودکی، سوءاستفاده عاطفی فقط اثر غیرمستقیم، سوءاستفاده فیزیکی هم اثر مستقیم و هم غیرمستقیم و غفلت عاطفی فقط اثر مستقیم بر ایده‌پردازی خودکشی داشته است و همجوشی شناختی توانست نقش میانجی معناداری برای رابطه سوءاستفاده عاطفی و سوءاستفاده فیزیکی با ایده‌پردازی خودکشی ایفا کند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، ترومای دوران کودکی می‌تواند با اثرگذاری بر ویژگی‌هایی همچون همجوشی شناختی در ایده‌پردازی خودکشی نقش داشته باشد.
متن کامل [PDF 1987 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/5/21 | انتشار: 1403/10/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb