Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1403.013 
				
				
				
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Kaviyani F,  Bakhshani N M,  Nasri M,  Hojjat S K. Comparison of the Effectiveness of Emotion-Focused Therapy with and without Emotion-Focused Family Therapy on Emotion Processing, Basic Psychological Needs, Anxiety Symptoms, and Depression in Adolescents.  North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 17 (1) :81-91
URL: 
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3165-fa.html   
                    
                    کاویانی فائزه،  بخشانی نورمحمد،  نصری مریم،  حجت سیدکاوه. مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار با و بدون خانوادهدرمانی هیجانمدار بر پردازش هیجان، نیازهای روانشناختی اساسی، علائم اضطراب و افسردگی در نوجوانان.  مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1404; 17 (1) :81-91
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3165-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 
 2- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات سلامت کودکان و نوجوانان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، bakhsha@yahoo.com
 3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 
 4- دانشیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، شاخه پزشکی خواب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران 
                    
                    
                    چکيده:       (1027 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: با توجه به تغییرات شدید روانشناختی در نوجوانی و تاثیر آن بر سلامت روان، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان هیجانمدار با و بدون خانوادهدرمانی هیجانمدار بر پردازش هیجان، نیازهای اساسی روانشناختی، اضطراب و افسردگی در نوجوانان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دختران 12 تا 18 سال با مشکلات افسردگی و اضطراب بودند. 26 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 13 نفری قرار گرفتند. یک گروه 16 جلسه درمان هیجانمدار و گروه دیگر 16 جلسه درمان هیجانمدار همراه با خانوادهدرمانی هیجانمدار دریافت کردند. دادهها با مقیاسهای پردازش هیجانی باکلر (EPS-25)، نیازهای اساسی روانشناختی دسی و رایان (BNSG-S) و پرسشنامه نشانگان افسردگی و اضطراب (21- DASS) در پیشآزمون، جلسه هشتم، پایان مداخله و دو ماه بعد از پایان مداخله، گردآوری و با استفاده از تحلیل واریانس آﻣﯿﺨﺘﻪ چندﻣﺘﻐﯿﺮی، آزمون تعقیبی بونفرنی و نرمافزارSPSS-26  تحلیل شدند. 
یافتهها: یافتهها تفاوت معنادار بین نمرات اضطراب، افسردگی، نیازهای اساسی روانشناختی و پردازش هیجانی در طول زمان در هر دو روش را نشان داد (0001/0 P = <). همچنین دو مداخله از نظر اثر بخشی تفاوت معنادار داشتند.
نتیجهگیری: با وجود اثربخشی هر دو مداخله، گروه دریافتکننده خانوادهدرمانی هیجانمدار کاهش بیشتر در نمرات اضطراب، افسردگی و پردازش هیجان و افزایش بیشتر در نمرات نیازهای اساسی روانشناختی داشتند
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مقاله پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم پایه  دریافت: 1403/10/26 | پذیرش: 1403/11/10 | انتشار: 1403/12/22