دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 100-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.NKUMS.REC.1402.088
Clinical trials code: IRCT20231023059818N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khankolabi M, Ahmadzadeh M, Shahrabadi R, Saadati H, Tavakoli Ghochani H. Investigating the Effect of an Educational Intervention Based on Freire's Educational Model on the eHealth Literacy of Health Care Workers in Bojnurd. North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 17 (1) :92-100
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3166-fa.html
خانکلابی مهدی، احمدزاده معصومه، شهرآبادی رضا، سعادتی حسن، توکلی قوچانی حمید. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی‌بر مدل آموزشی فریر بر سواد سلامت الکترونیک مراقبین سلامت شهر بجنورد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1404; 17 (1) :92-100

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3166-fa.html


1- استادیار، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی، بجنورد، ایران
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد (آموزش بهداشت)، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی سبزوار، سبزوار، خراسان رضوی، ایران ، m.ahmadzadeh.8568@gmail.com
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و سلامت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
4- استادیار گروه بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (396 مشاهده)
مقدمه: مراقبان سلامت باید از سواد سلامت الکترونیکی قابل‌قبولی برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی‌بر مدل آموزشی فریر بر سواد سلامت الکترونیک مراقبان سلامت شهر بجنورد انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله‌ای و نیمه‌تجربی است که در آن کلّیه مراقبان سلامت شاغل در پایگاه‌های بهداشتی شهر بجنورد به روش سرشماری انتخاب شدند و در دو گروه مداخله (40 نفر) و گروه مقایسه (40 نفر) شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه دوقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیـک و پرسش‌نامه سواد سلامت الکترونیک استاندارد بود. مداخلات براساس مدل فریر و به تعداد 5 جلسه آموزشی ترکیبی مشتمل بر جلسات حضوری تئوری، عملی و مجازی جهت گروه مداخله برگزار شدند. پرسش‌نامه‌ها قبل مداخلات، بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله آموزشی توسط مراقبان تکمیل گردیدند. داده‌ها وارد نرم‌افزار 24SPSS و توسط آزمون‌های آماری مناسب تحلیل شدند.
یافته‌ها: در نتایج مطالعه، بین میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک در دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت (064/0= p). ولی تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بلافاصله و دو ماه پس از انجام مداخله آموزشی مشاهده شد (05/0>p).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی‌بر مدل آموزش فریر، در ارتقای سطح سواد سلامت الکترونیک مراقبان سلامت در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل مؤثر است. پس باید درجهت توانمند ساختن مراقبین سلامت در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام شود تا مراقبین بتوانند درجهت ارتقای سلامت جامعه خود گام بردارند.

 
متن کامل [PDF 1042 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb