دوره 6، شماره 1 - ( بهار 93 1393 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 221-215 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi H, Mohammadnejad E, Tabatabaee A. Action research: a way for nursing development in future. North Khorasan University of Medical Sciences 2014; 6 (1) :215-221
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-335-fa.html
مرتضوی حامد، محمدنژاد اسمعیل، طباطبایی امیر. اقدام پژوهی: راهی برای توسعه آینده پرستاری . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1393; 6 (1) :215-221

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-335-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان
چکيده:   (6202 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: یکی از مهمترین و اصلی ترین نقش پرستاران حفظ و ارتقای سطح سلامتی جامعه ارائه خدمات با کیفیت مناسب می باشد. روش های متعددی برای تغییر و بهبود این کیفیت وجود دارد. یکی از روش های تغییر استفاده و کاربرد اقدام پژوهی می باشد. این مطالعه مروری با هدف" نقد ابعاد و ویژگی های اقدام پژوهی و پتانسیل آن در توسعه دسیپلین پرستاری" انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مروری است که با استفاده از واژگان کلیدی 'action research'، 'health care research', 'health services evaluation'، اقدام پژوهی، مراقبت پرستاری در سایت های، Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINAHL) Scopus, Medline, Embase, PsycINFO و SID جستجو شد. یافته ها: اقدام پژوهی به وسیله مشارکت کنندگان در موقعیت های اجتماعی برای افزایش ارتقای منطقی و عدالت عملکردهای آموزشی و اجتماعی انجام می شود. این روش پارادایم جدید تحقیق است که از طریق همکاری و تشریک مساعی صورت می گیرد. در سال های اخیر مطالعات زیادی بویژه در حیطه پرستاری و درمان بر پایه اقدام پژوهی صورت گرفته که بیانگر تاثیرات مثبت و رشد و ارتقای پرستاری در حیطه های آموزشی، بالینی و مدیریت بوده است. نتیجه گیری: اقدام پژوهی می تواند با ارائه راه حل ها در مواجه با مشکلات باعث ارتقای کیفیت در مراقبت بهداشتی و بهبود خدمات پرستاری در حوزه های آموزش، مدیریت و مراقبت های بالینی شود.

متن کامل [PDF 171 kb]   (3066 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/12/25 | پذیرش: 1393/12/25 | انتشار: 1393/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb