چکیده زمینه و هدف : بیگمان هوش سازمانی به عنوان استعداد و ظرفیت یک سازمان و از سوی دیگر پرورشخلاقیت، و استفاده از خلاقیت کارکنان بایستی مورد توجه مدیران سازمانها قرار گیرد. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میان هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی میباشد.. مواد و روش کار : پژوهش حاضر از نوع توصیفی –تحلیلی میباشد.. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که شامل 1050 نفر در سال 1392-1391میباشد تشکیل میدهد. نمونه پژوهشی بر اساس جدول مورگان تعداد 286 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب گردیده است. در این پزوهش برای گرداوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت با پایایی 95 درصد و برای خلاقیت از پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ که پایایی آن 88 درصد در این پژوهش محاسبه گردید استفاده شده است دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار spssوlisrel, تجزیه و تحلیل شدهاند یافتهها بین هوش سازمانی بطور کلی و خلاقیت رابطه آماری معناداری وجود نداشت. (061/0= (pاز بین مولفههای هوش سازمانی فقط مؤلفههای، تعهد و خوشبینی، کاربرد دانش و فشار عملکرد با خلاقیت رابطه معناداری نشان دادند در بررسی توسعه دانش نسبت به چشمانداز استراتژیک توسعه دانش نقش بیشتری در بروز خلاقیت کارکنان بیمارستانهاداشته است. (024/0= (p نتیجه گیری :. بر اساس نتایج به عمل آمده از این پژوهش مدیران سازمانی میبایست با توجه به نقش سه مؤلفه تعهد و خوشبینی، توسعه دانش و فشار عملکرد به عنوان عوامل تأثیر گذار از بین مؤلفههای هفتگانه هوش سازمانی در ایجاد محیط خلاق سازمانی توجه نمایند..
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |