چکیده زمینه و هدف: آگاهی در مورد تغذیه مطلوب در طی دوران نوجوانی می تواند از بسیاری از بیمار یهای دوران بزرگسالی پیشگیری کند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تغذیه بر آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر در مدارس راهنمایی شهر بجنورد م یباشد که طی سال های 1388 - 1387 در این شهرستان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که میزان آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. برای انجام این مطالعه دو مدرسه در شهرستان بجنورد انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. پس از اجرای برنامه آموزش بهداشت برای گروه مداخله، میزان تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان با آزمون های T دو نمونه ای مستقل و زوجی مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد میانگین میزان آگاهی دانش آموزان گروه مداخله پس از آموزش از 1/ 1± 2/ 6 به 8/9±1/1 ، نگرش از 3/ 1± 6/ 5 به 3/ 1± 3/ 8 و عملکرد صحیح آن ها از 3/ 1± 0/ 5 به 3/ 1± 8/ 6 افزایش یافته است ( .(P<0,001 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نقش مثبت برنامه های آموزش بهداشت را در ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان نشان داد. لذا لزوم توجه به برنامه های آموزشی جهت ارتقای رفتارهای تغذیه ای ضروری به نظر می رسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |