دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 89 1389 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 18-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Shoraka H, Lashkardoost H, Rajabzadeh R, Khakshour A. A comparision betwaen lecture and pamphlet teaching methods on knowledge and attitude of high school students about HIV infection in Maneh & Semelghan . North Khorasan University of Medical Sciences 2011; 2 (4) :13-18
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-452-fa.html
حسینی سید حمید، شرکاء حمیدرضا، لشکردوست حسین، رجب زاده رضوان، خاکشور علی. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و پمفلت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستا نهای شهرستان مانه و سملقان در مورد بیماری ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1389; 2 (4) :13-18

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-452-fa.html


1- ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکيده:   (5103 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: پاندمی ایدز یکی از مصائب بشری می باشد. افزایش آگاهی بوسیله روشهای آموزشی مناسب می تواند نقش موثری در پیشگیری از این بیماری داشته باشد. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزشی سخنرانی و پمفلت بر میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مانه و سملقان در مورد بیماری ایدز در سال 1388 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1388 بر روی 394 نفر انجام شد، نمونه ها به سه گروه شاهد، پمفلت و سخنرانی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای دسته بندی شدند. سپس آگاهی و نگرش آن ها قبل و بعد از مداخله مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت داد هها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS16 و آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد قبل از مداخله سه گروه مورد بررسی تفاوتی در آگاهی و نگرش نداشتند ولی در مرحله پس از آزمون سه گروه تفاوت معنی داری از نظرآگاهی ( 001 / P < 0 ) و نگرش ( 01 / P=0 ) داشتند. همچنین در گروه پمفلت، آموزش تاثیری بر آگاهی ( 36 / P=0 ) و نگرش ( 16 / P=0 ) نداشته است در حالی که در گروه سخنرانی آموزش تاثیر مثبت و معنی داری بر آگاهی و نگرش دانش آموزان داشت ( 001 / .(P< 0 نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزشی سخنرانی، روش موثرتری در مقایسه با روش آموزشی پمفلت و عدم مداخله آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش دانش آموزان نسبت به ایدز می باشد.

متن کامل [PDF 272 kb]   (1410 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb