چکیده زمینه و هدف: پاندمی ایدز یکی از مصائب بشری می باشد. افزایش آگاهی بوسیله روشهای آموزشی مناسب می تواند نقش موثری در پیشگیری از این بیماری داشته باشد. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزشی سخنرانی و پمفلت بر میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مانه و سملقان در مورد بیماری ایدز در سال 1388 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1388 بر روی 394 نفر انجام شد، نمونه ها به سه گروه شاهد، پمفلت و سخنرانی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای دسته بندی شدند. سپس آگاهی و نگرش آن ها قبل و بعد از مداخله مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت داد هها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS16 و آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد قبل از مداخله سه گروه مورد بررسی تفاوتی در آگاهی و نگرش نداشتند ولی در مرحله پس از آزمون سه گروه تفاوت معنی داری از نظرآگاهی ( 001 / P < 0 ) و نگرش ( 01 / P=0 ) داشتند. همچنین در گروه پمفلت، آموزش تاثیری بر آگاهی ( 36 / P=0 ) و نگرش ( 16 / P=0 ) نداشته است در حالی که در گروه سخنرانی آموزش تاثیر مثبت و معنی داری بر آگاهی و نگرش دانش آموزان داشت ( 001 / .(P< 0 نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزشی سخنرانی، روش موثرتری در مقایسه با روش آموزشی پمفلت و عدم مداخله آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش دانش آموزان نسبت به ایدز می باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |