دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 18-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Mohamadzadeh M, Niknami S, Ismaili H, Vafaii Najjar A. The effect of educational programs based on the theory of planned behavior to improve the oral health behavior of pregnant women attending urban health facilities Ashkhaneh city in 2014. North Khorasan University of Medical Sciences 2015; 7 (1) :7-18
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-481-fa.html
ابراهیمی پور حسین، محمدزاده مرضیه، نیکنامی شمس الدین، اسماعیلی حبیب اله، وفایی نجار علی. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بربهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (1) :7-18

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-481-fa.html


1- گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2- دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
3- گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکيده:   (5302 مشاهده)

زمینه و هدف: ارتباط میان بیماریهای دهان و دندان و عواقب نامطلوب بارداری توجه بیشتر به وضعیت بهداشت دهان و دندان در زنان باردار را ضروری می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیرآموزش بر مبنای تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر آشخانه در سال 1392 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به پایگاه‌های بهداشتی شهر آشخانه که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، شرکت داشتند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه طراحی شده بر اساس تئوری رفتاربرنامه‌ریزی شده بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. مداخله آموزشی در گروه مداخله اجرا و یک ماه پس از مداخله، اطلاعات دو گروه مجدداً جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 18 در سطح معنی‌داری 05/0 تحلیل شد. یافته ها: گروه سنی 25-21 ساله بیشترین فراوانی را داشت. قبل از مداخله آموزشی میان میانگین نمرات آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری و رفتار در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 P). ولی این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود (05/0

متن کامل [PDF 270 kb]   (1795 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/3/25 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb