دوره 7، شماره 2 - ( 6-1394 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 380-369 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantari N, Doaei S, Malmir H, Gholamalizadeh M, Nematgorgani S. The relationship between TV viewing and its impact on children with food groups intake and body mass index (BMI) in children with 2 to 6 years old in Tehran. North Khorasan University of Medical Sciences 2015; 7 (2) :369-380
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-594-fa.html
کلانتری ناصر، دعائی سعید، مالمیر هانیه، غلامعلی زاده مریم، نعمت گرگانی شیوا. میزان گرایش به تماشای تلویزیون و ارتباط آن با دریافت گروه های غذایی و نمایه توده بدنی کودکان 2 تا 6 ساله . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (2) :369-380

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-594-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکيده:   (5088 مشاهده)

زمینه و هدف: تغذیه دوران کودکی نقش بسیار مهمی در سلامت افراد ایفا می‌کند. رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون نقش بسزایی در شکل‌گیری تغذیه و نمایه‌ توده‌ بدنی کودکان دارند. این مطالعه به منظور شناسایی ارتباط بین میزان گرایش به تماشای تلویزیون و میزان تأثیرگذاری آن بر کودک با دریافت گروه‌های غذایی و نمایه‌ توده‌ بدنی کودکان پیش‌دبستانی انجام شده‌است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و توصیفی– تحلیلی بر روی 114 کودک 2 تا 6 ساله ثبت‌نامی در مهدکودک‌های شهر تهران اجرا گردید. اطلاعات مربوط به میزان تماشای تلویزیون و تاثیر آن از طریق پرسشنامه‌های اطلاعات عمومی و پرسشنامه معتبر تأثیر تماشای تلویزیون بر کودک از دیدگاه والدین جمع‌آوری شد. پرسشنامه بسامد خوراک نیز به منظور اطلاع از دریافت غذایی کودک تکمیل گردید. قد و وزن کودکان با استفاده از ترازو و متر‌نواری اندازه‌گیری شد. آنالیز آماری نتایج حاصل از مطالعه به وسیله نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تست تحلیل واریانس ANOVA انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان مصرف از گروه گوشت‌ها (008/0p=)، قندها (013/0p=)، و گروه اسنکها و دسر‌ها(011/0p=) در کودکانی که به میزان بیشتری تلویزیون تماشا می‌کردند، بیشتر از سایر کودکان بود. میزان نمایه‌ توده‌ بدنی و مصرف غلات در کودکانی که به تماشای تبلیغات غذایی علاقه داشتند (019/0p=) بطور معنی‌داری بالاتر از سایرین بود. همچنین میزان مصرف از گروه چربی‌ها در کودکانی که از دید والدینشان بیشتر تحت تأثیر تلویزیون قرار می گیرند (017/0p= ( بیشتر از سایر کودکان بود. نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده از مطالعه، افزایش تماشای برنامه‌های تلویزیونی با افزایش نمایه‌توده‌بدنی و افزایش مصرف از گروه‌های کم‌ارزش غذایی مرتبط می‌باشد.

متن کامل [PDF 503 kb]   (1810 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/6/30 | پذیرش: 1394/6/30 | انتشار: 1394/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb