[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 405-417 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان
سیدحسین میرزایی 1، جعفر حسنی2
1- 1روانشناس، مدرس دانشگاه فرهنگیان بجنورد
2- دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران
چکيده:   (1058 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش مهارت‌های زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم و تأمین بهداشت روانی نوجوانان است. در این ارتباط راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی در راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان نوجوانان شهرستان بجنورد انجام پذیرفت. مواد و روش کار: با استفاده از طرح تجربی پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه‌کنترل، 48 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای‌چند مرحله‌ای، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10جلسه تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفت. هر دو گروه فرم کوتاه پرسش‌نامه نظم‌جویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون، 1390) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت میانگین‌های تعدیل‌شده دو گروه آزمایش و کنترل در راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان از نظر آماری معنادار است. به عبارت دیگر، آموزش مهارت-های زندگی منجر به کاهش راهبردهای سازش‌نایافته ملامت خویش، نشخوارگر‌ی، فاجعه‌سازی و ملامت دیگران و افزایش راهبردهای سازش‌یافته پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه-ریزی، ارزیابی مجدد‌مثبت و دیدگاه‌گیری شد. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی از همبسته‌های اساسی راهبردهای نظم‌جویی هیجان می‌باشد و می‌توان با طراحی مداخلات مبتنی بر مهارت‌های زندگی گام‌های اساسی در توانمندسازی روان-شناختی و هیجانی نوجوانان برداشت.

واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت‌های زندگی، راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان، نوجوانان
متن کامل [PDF 276 kb]   (2070 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzei S, Hasani J. The effectiveness of life skills training in cognitive emotion regulation strategies of adolescents. JNKUMS. 2015; 7 (2) :405-417
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-597-fa.html

میرزایی سیدحسین، حسنی جعفر. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (2) :405-417

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-597-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.33 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3749