دوره 7، شماره 4 - ( 12-1394 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 770-761 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dorosty Motlagh A, Safarpour P, Hosseini M, Moamma N, Safarpour H. The role of socio-economic factors on primary school students, intelligence quotient in Bandar Anzali. North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 7 (4) :761-770
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-706-fa.html
درستی مطلق احمدرضا، صفرپور پیوسته، حسینی مصطفی، معما ندا، صفرپور حدیثه. نقش عوامل اقتصادی-اجتماعی بر بهره هوشی کودکان دبستانی شهرستان بندرانزلی . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1394; 7 (4) :761-770

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-706-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، peivastehsafarpour@yahoo.com
3- دانشگاه شهید چمران اهواز
4- دانشگاه پیام نور
چکيده:   (4833 مشاهده)

زمینه و هدف: هوش به عنوان یک استعداد کلی شخصی برای درک جهان خود و برآورده ساختن انتظارات آن تعریف می شود. مطالعات متعدد حکایت از ارتباط عوامل اقتصادی و اجتماعی با میزان بهره هوشی داشته اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش این عوامل بر میزان بهره هوشی در کودکان بود.

مواد و روش کار: این مطالعه به روش مورد-شاهدی بر روی 111 دانش آموز دختر 9 تا 11 ساله با بهره هوشی به هنجار ضعیف و مرزی به عنوان گروه مورد و 111 دانش آموز با بهره هوشی به هنجار قوی و متوسط به عنوان گروه شاهد از تمامی دبستان های دولتی شهرستان بندرانزلی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام پذیرفت. برای تعیین ویژگی های دموگرافیک، مادران دعوت شدند و پرسشنامه اطلاعات اقتصادی-اجتماعی طی مصاحبه حضوری تکمیل گردید و جهت تعیین بهره هوشی کودکان از تست هوش تجدید نظر شده وکسلر (WISC-R) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، t استیودنت، رگرسیون لجستیک تک و چند متغیره و نرم افزار های آماری 16SPSS و Stata11SE انجام گرفت.

یافته ها: بر اساس نتایج رگرسیون لجستیک تک متغیره، بهره هوشی کودکان با جایگاه شغلی و میزان تحصیلات والدین، سطح اقتصادی و تعداد افراد شاغل خانواده ارتباط معنی داری نشان داد. اما با میانگین وزن و قد مادر و کودک و نیز با شاغل بودن پدر، مالکیت منزل مسکونی و تعداد فرزندان خانواده ارتباط معنی داری نداشت.

نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه، میزان تحصیلات والدین، مهمترین عامل اقتصادی-اجتماعی بر میزان بهره هوشی کودکان بود. به نحوی که شانس داشتن کودکانی با بهره هوشی پایین تر برای مادران و پدرانی با تحصیلات غیر دانشگاهی به ترتیب بیش از 2 و 5/3 برابر والدین با تحصیلات دانشگاهی بود.

واژه های کلیدی: عوامل اقتصادی-اجتماعی، بهره هوشی، کودکان دبستانی

متن کامل [PDF 225 kb]   (2943 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/12/16 | پذیرش: 1394/12/16 | انتشار: 1394/12/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb