دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 91 1391 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 300-293 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolghasemi S, Fallahi S, Babay T, Hojjat S. Comparing the effectiveness of encouraging training and life skills training on self- efficacy of addicts wive. North Khorasan University of Medical Sciences 2012; 4 (3) :293-300
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-71-fa.html
ابوالقاسمی شهنام، فلاحی سوما، بابائی طاهره، حجت سید کاوه. مقایسه اثر بخشی آموزش دلگرم سازی و مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی همسران معتادان . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1391; 4 (3) :293-300

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-71-fa.html


1- دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
2- روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
3- روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات اعتیاد وعلوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (6251 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: با توجه به نقش خانواده که یکی از اصلی‌ترین رکن‌های جامعه است، دستیابی به جامعه سالم در گرو خانواده است. سلامت خانواده منوط به سلامت روانی افراد و داشتن رابطه مطلوب با یکدیگر است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا تاثیر آموزش برنامه دلگرم سازی و آموزش مهارت کنترل خشم بر روی رضایت زناشویی و خودکارآمدی همسران معتادان مورد بررسی قرار گیرد. مواد و روش کار: شرکت کنندگان این پژوهش 80 نفر از همسران معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر سقز بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش هر گروه 30 نفر و یک گروه کنترل 20 نفره قرار گرفتند. یکی از گروه‌های آزمایشی در معرض آموزش دلگرم سازی به مدت 10جلسه 90دقیقه‌ای و گروه دیگر در معرض آموزش مهارت کنترل خشم به همین مدت قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. سه گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه خود کارآمدی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری ((MANCOVA توسط نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به سود گروه آموزش دیده است ولی بین میانگین‌های دو گروه آموزش دیده در متغیر رضایت زناشویی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین میانگین‌های دو گروه آموزش دیده در متغیر خودکارآمدی تفاوت معنادار است و به سود گروه آموزش دیده دلگرم سازی است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی و آموزش دلگرم سازی در خودکارآمدی و رضایت زناشویی همسران معتادان مؤثر است

متن کامل [PDF 539 kb]   (1801 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/10 | پذیرش: 1393/10/10 | انتشار: 1393/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb