دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 92 1392 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 466-459 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghaddasian S, Abdollah-Zadeh F, Rahmani A, Salehain M, Firouzian A. Nurse -patient communication and its relation to satisfaction with nursing services in view point of cancer patients hospitalized in shahid Ghazi hospital, Tabriz. North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 5 (2) :459-466
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-87-fa.html
مقدسیان سیما، عبدالله زاده فرحناز، رحمانی آزاد، صالحیان مریم، فیروزیان علی اصغر. تعامل پرستار و بیمار و ارتباط آن با رضایتمندی از خدمات پرستاری از دیدگاه بیماران مبتلا به سرطان بستری در مرکز آموزشی- درمانی شهید قاضی طباطبایی تبریز. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (2) :459-466

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-87-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تبریز، ایران
2- مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- دانشکده پرستاری اسفراین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (6004 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: برخورداری از مهارت‌های ارتباطی موثر جزئی جدایی ناپذیر از فرایند مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان و اعضای خانواده آنان می‌باشد. به نظر می‌رسد که ارتباط خوب با بیماران مبتلا به سرطان تاثیر مهمی بر رضایت این بیماران از کل مراقبت‌های پرستاری نیز داشته باشد. از طرفی، در مورد نحوه ارتباط پرستاران با بیماران مبتلا به سرطان و رابطه کیفیت این ارتباط با رضایت بیماران از خدمات پرستاری اطلاعات زیادی وجود ندارد. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی ارتباط پرستاران و بیماران مبتلا به سرطان و ارتباط آن با رضایت‌مندی از خدمات پرستاری می‌باشد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و همبستگی است که بر روی 131 بیمار بستری در بخش‌های انکولوژی بیمارستان شهید قاضی طباطبایی تبریز صورت گرفته است که با روش نمونه‌گیری دردسترس وارد مطالعه شدند. تعامل پرستار- بیمار با پرسشنامه کیفیت تعامل پرستار- بیمار مورد سنجش قرار گرفت که نمره آن از 24 تا 144 متغیر است و رضایت بیماران از خدمات پرستاری با پرسشنامه رضایتمندی از خدمات پرستاری لامونیکا بررسی شد که نمره آن از 41 تا 287 متغیر است. برخی از مشخصات فردی-اجتماعی و مشخصات وابسته به بیماری با چک لیست بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره تعامل پرستار- بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری به ترتیب 7/94 و 2/203 بود. بین تعامل پرستار- بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارتباط آماری وجود داشت (001/0= p). نتیجه‌گیری: باتوجه به نقش مهم ارتباط پرستاران با بیماران مبتلا به سرطان بر رضایت بیماران از خدمات پرستاری ارتقاء بیشتر کیفیت ارتباط پرستار با بیماران در بخش‌های انکولوژی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 495 kb]   (2691 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/10 | پذیرش: 1393/10/10 | انتشار: 1393/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb