دوره 8، شماره 2 - ( 8-1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 213-203 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Estaji Z, Hejazi S, Tabarraie Y, Saedi M. The Effects of training through text messaging via cell phones on the compliance of patients undergoing hemodialysis. North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 8 (2) :203-213
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-890-fa.html
استاجی زهرا، حجازی سیماسادات، تبرائی یاسر، ساعدی مرضیه. تاثیر آموزش به وسیله ارسال پیام متنی از طریق تلفن همراه بر پذیرش رژیم درمانی بیماران تحت درمان با همودیالیز. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1395; 8 (2) :203-213

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-890-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
2- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
3- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، msaedi2014@gmail.com
چکيده:   (6628 مشاهده)

زمینه و هدف: اثربخشی همودیالیز بستگی به تبعیت از توصیه های درمانی دارد. عدم تبعیت از رژیم درمانی با پیامدهای بالینی جدی همراه است. جستجو برای یافتن یک شیوه ی آموزشی کارآمد ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش به وسیله ارسال پیام متنی از طریق تلفن همراه بر پذیرش رژیم درمانی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد.

مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی به روش قبل و بعد است که بر روی 30 بیمار مرکز همودیالیز بیمارستان امام علی(ع) بجنورد در سال 1394 انجام گرفت. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. به مدت 4 هفته روزی یکبار و در مجموع 28 پیام متنی از طریق تلفن همراه به زبان فارسی در خصوص رژیم درمانی برای نمونه ها ارسال گردید. قبل و بعد از مداخله طی یک ماه میزان فسفر و پتاسیم سرم، غیبت و اضافه وزن بین جلسات دیالیز ثبت گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی و با استفاده از نرم افزارSPSS20  تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: بین پذیرش رژیم غذایی(002/0=p)، رژیم دارویی(003/0=p) و حضور منظم در جلسات دیالیز (001/0>p) قبل و بعد از آموزش از طریق ارسال پیام متنی تفاوت معنی داری وجود داشت ولی در پذیرش محدودیت مصرف مایعات قبل و بعد از آموزش از طریق ارسال پیام متنی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی شیوه ارسال پیام متنی و در دسترس بودن این شیوه برای اکثریت این بیماران، توصیه می شود به این روش آموزشی در برنامه ی آموزش به بیمار بیشتر توجه گردد.

متن کامل [PDF 230 kb]   (2811 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1395/8/8 | پذیرش: 1395/8/8 | انتشار: 1395/8/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb