دوره 8، شماره 2 - ( 8-1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 287-271 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi A, Abbasi E, Niknami S, Naveh Ebrahim A. The Innovative Design of Baccalaureate School Health Curriculum. North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 8 (2) :271-287
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-896-fa.html
حافظی اکرم، عباسی عفت، نیکنامی شمس الدین، نوه ابراهیم عبدالرحیم. طراحی نوآورانه برنامه‌ درسی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1395; 8 (2) :271-287

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-896-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان ، Ak_hafezi@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه تربیت مدرس
چکيده:   (4475 مشاهده)

زمینه و هدف: دانش‌آموزان از سرمایه‌های عمده انسانی هر جامعه محسوب می‌گردند و توجه به سلامت آنها نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده قلمداد می‌گردد. یکی از راه­های مؤثر در ارتقای بهداشت دانش آموزان، تربیت مربیان بهداشت مدارس در نظام آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین و ارائه سرفصل برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس انجام گرفته است.

مواد و روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی بوده است. جامعه پژوهش مجموع افکار متخصصانی است که در حوزه بهداشت مدارس و برنامه درسی اظهار نظر کرده‌‌اند و این افکار در قالب اسناد و مدارک نمود داشته است و نیز شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و متخصصان بهداشت شاغل در تهران بوده است. نمونه پژوهش در زمینه اسناد و مدارک پیرامون برنامه درسی و بهداشت مدارس (اعم از داخلی و خارجی) و نیز انتخاب 12 تن از متخصصان برنامه درسی و متخصصان بهداشت به‌ صورت هدفمند است. ابزار پژوهش شامل اسناد و مدارک پیرامون برنامه درسی و بهداشت مدارس و مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان برنامه درسی و متخصصان بهداشت مدارس بوده است.

یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس با دربرگرفتن عناصر کلیدی برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی) متناسب با نظام آموزش عالی کشور است و می­تواند زمینه تربیت مربیان بهداشت مدارس را فراهم آورد.

نتیجه­ گیری: با راه­اندازی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس در نظام آموزش عالی، ضمن یک اقدام جدید در جهت تربیت مربی بهداشت برای مدارس، امکان رشد بهداشت فردی و اجتماعی دانش­آموزان میسّر می گردد.

متن کامل [PDF 336 kb]   (4081 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1395/8/8 | پذیرش: 1395/8/8 | انتشار: 1395/8/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb