زمینه و هدف: آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم و تأمین بهداشت روانی نوجوانان است. در این ارتباط راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان نوجوانان شهرستان بجنورد انجام پذیرفت. مواد و روش کار: با استفاده از طرح تجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروهکنترل، 48 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهایچند مرحلهای، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت. هر دو گروه فرم کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون، 1390) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت میانگینهای تعدیلشده دو گروه آزمایش و کنترل در راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان از نظر آماری معنادار است. به عبارت دیگر، آموزش مهارت-های زندگی منجر به کاهش راهبردهای سازشنایافته ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعهسازی و ملامت دیگران و افزایش راهبردهای سازشیافته پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه-ریزی، ارزیابی مجددمثبت و دیدگاهگیری شد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی از همبستههای اساسی راهبردهای نظمجویی هیجان میباشد و میتوان با طراحی مداخلات مبتنی بر مهارتهای زندگی گامهای اساسی در توانمندسازی روان-شناختی و هیجانی نوجوانان برداشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |