[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه
اکرم حافظی ، حمید توکلی قوچانی ، حسین لشکردوست
چکيده:   (638 مشاهده)

مقدمه: اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه یک اختلال رفتاری در کودکان است که مشکلات زیادی به دنبال دارد و روشهای درمانی

متعددی برای کاهش این مشکلات ارائه شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش بازیدرمانی به مادران بر کاهش

مشکلات رفتاری دانشآموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه بود .

روشکار: پژوهش حاضر به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل

تمام مادران دارای کودکان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه در شهر تهران در سال 1395 بود. از بین این

مادران، 30 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. افراد بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش ) 15 نفر( و

کنترل ) 15 نفر( گمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پیشآزمون در هر دو گروه انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه

ارزیابی رفتاری مخصوص کودکان راتر )فرم والدین( جمعآوری گردید. آموزش الگوی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک

( CPRT ) برای مادران گروه آزمایش در 10 جلسه 2 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه

آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. فرضیهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره )مانکوا( مورد تجزیه و تحلیل قرار

گرفتند .

یافتهها: آموزش بازیدرمانی به مادران در نمرههای پرخاشگری و بیشفعالی ) 192 / 0 = 2ƞ ، 481 / 5 = F(، اضطراب و افسردگی

( 253 / 0 = 2ƞ ، 800 / 7 = F (، ناسازگاری اجتماعی ) 315 / 0 = 2ƞ ، 578 / 10 = F(، رفتارهای ضد اجتماعی ) 488 / 0 = 2ƞ ، 906 / 21 =

F ( و اختلال کمبود توجه ) 211 / 0 = 2ƞ ، 154 / 6 = F ( آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری ایجاد

کرده است ) 05 / 0 p .)

نتیجه گیری: آموزش بازیدرمانی به مادران میتواند به کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال

بیشفعالی/ کمبود توجه کمک کند

واژه‌های کلیدی: بازیدرمانی دانش آموزان اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه مادران
متن کامل [PDF 1636 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/1/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi A, Tavakoli Ghouchani H, Lashkardoost H. The Effectiveness of Play Therapy Training for Mothers on Reducing Behavioral Problems in Male Elementary School Students with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. JNKUMS. 2020; 11 (4) :1-9
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1962-fa.html

حافظی اکرم، توکلی قوچانی حمید، لشکردوست حسین. اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (4) :1-9

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1962-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4205