Ethics code: IR.MUMS.REC.1397.197
Amini M, Samadi H, Yousefi R, Mahdizadeh M, Khorashadizadeh F, Shakeri M. The Effectiveness of Life Skills Training Based on Quran on Religious Orientation and General Health of Students. North Khorasan University of Medical Sciences 2021; 13 (2) :31-37
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2355-fa.html
امینی مریم، صمدی حمیده، یوسفی راضیه، مهدیزاده مهرالسادات، خراشادی زاده فاطمه، شاکری محمدتقی. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر مبنای آیات قرآنی بر جهت گیری مذهبی و سلامت عمومی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (2) :31-37
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2355-fa.html
1- کارشناسی ارشد آمارزیستی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران
2- کارشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشجوی دکتری آمارزیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد، ایران
5- استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ایران
6- استاد آمارزیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد، ایران ، shakerimt@mums.ac.ir
چکيده: (2113 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارتهای زندگی به ارتقا بهداشتروانی جوانان در ابعاد زندگی کمک میکند و از اساسیترین برنامههای پیشگیرانه در سطح اول بهشمار میرود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مبنای آیات قرآنی بر جهتگیری مذهبی و سلامت عمومی دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفیشده است. نمونهگیری در مرحله اول بصورت غیراحتمالی و هدفمند و در مرحله دوم تخصیص افراد در دو گروه به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار به روش تخصیص پاکت انجام شد. ابتدا از دانشجویان علاقمند در خوابگاههای دختران دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواسته شد پرسشنامههای جهتگیری مذهبی و سلامتعمومی را تکمیل نمایند و 30 نفر از دانشجویانی که در مجموع بیشترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15) و آزمایش (15) قرارگرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری آنالیز کوواریانس بهوسیله نرم افزار 25 SPSSV. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در انتهای مطالعه بین میانگین نمره سلامت عمومی گروه کنترل و گروه آزمون اختلاف معناداری وجود داشت (001/0P<). در حالیکه در خصوص جهتگیری مذهبی اختلاف معناداری بین میانگینهای دو گروه مشاهده نشد (26/0P=).
نتیجه گیری: مداخله آموزشی مهارتهای زندگی با جهتگیری آیات قرآن در سلامتعمومی دانشجویان مؤثر بود درحالیکه در جهتگیری مذهبی دانشجویان تاثیری نداشت. بنابراین مشاوران و متخصصین سلامتروان میتوانند با بکارگیری آیات قرآنی در آموزش مهارتهای زندگی به سلامت روان دانشجویان کمک نمایند. پیشنهاد میشود جهت ارتقا جهتگیری مذهبی دانشجویان در مداخله آموزشی از رویکردهای تکمیلی استفاده شود
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1399/11/26 | انتشار: 1400/6/23