دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 85-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1398.078


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezankhani A, Mohammadi M M, Soori H, Jamali T. The Effect of Educational Intervention on the Knowledge, Attitude and Behavior of Fall Prevention. North Khorasan University of Medical Sciences 2021; 13 (2) :77-85
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2364-fa.html
رمضانخانی علی، محمدی مریم، سوری حمید، جمالی طاهره. تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار پیشگیری از سقوط سالمندان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (2) :77-85

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2364-fa.html


1- استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران ، jamali@sbmu.ac.ir
چکيده:   (2107 مشاهده)
مقدمه: با افزایش جمعیت سالمندان، شیوع سقوط نیز افزایش می‌یابد. طراحی برنامه‌های خودمراقبتی نسبت به سقوط با داشتن اطلاعات صحیح از گروه هدف امکان پذیر است. هدف از این مطالعه تعیین دانش، نگرش و رفتار پیشگیری از سقوط در سالمندان در مراکز مراقبت روزانه می‌باشد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی کلیه زنان و مردان سالمند 60 سال و بالاتر در مراکز مراقبت روزانه استان گیلان در سال 1398 انجام شد. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (37=n) و کنترل (44=n) تقسیم شدند. گروه مداخله آموزش‌های مربوط به سقوط و روش‌های پیشگیری از آن را دریافت کرد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بود که پس از روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. آگاهی در سه مرحله قبل، بلافاصله و پنج ماه پس از مداخله، نگرش و رفتار قبل و پنج ماه پس از مداخله تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار spss ویرایش 16 و آزمون‌های آماری میانگین و انحراف معیار، کای‌اسکوئر، تی زوجی، تی مستقل و آنالیز واریانس اندازه‌های تکراری انجام شد. تمام مراحل مطالعه حاضر براساس استانداردهای اخلاقی انجام شد.
یافته‌ها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی و میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشتند. در گروه مداخله مقایسه میانگین نمرات آگاهی در سه مرحله، تفاوت معناداری را نشان داد، میانگین نمره نگرش پنج ماه بعد از مداخله افزایش آماری معناداری داشت، میانگین نمره رفتار پنج ماه بعد از مداخله کاهش آماری معناداری را نشان داد. سطح معنی دار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی در افزایش دانش و تغییر نگرش سالمندان در مورد سقوط و پیشگیری از آن مؤثر است. پیشنهاد می‌شود برای بهبود رفتارهای پیشگیری از سقوط علاوه بر آموزش از مداخلات دیگری نیز استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: سقوط، سالمند، آگاهی، نگرش، رفتار، آموزش
متن کامل [PDF 514 kb]   (914 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/9/16 | پذیرش: 1399/12/23 | انتشار: 1400/6/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb